Mladi su danas okrenuti insant – uspehu, zanima ih sve što može da se postigne za kratko i sa što
Naš narod ima običaj da kaže kako na mladima svet ostaje i tom izrekom se u stvari hoće da kaže da su mladi pokretači svega onoga što dovodi do pozitivnih promena u društvu. Uvek i zauvek. Kad na mladima svet ostaje onda se od njih očekuje da odrede nove vrednosti u novim vremenima, ali i da ih dalje šire i primenjuju.
Koliko se u tome uspeva u današnjem vremenu poljuljanjih kriterijuma vrednosti u kome je ono što je nekada imalo ustavljen, tradicionalni značaj manje poštovano ? Mnoga istraživanja rađena su na ovu temu i svako od njih potvrđuje da su vrednosti različite i da ih kroji svaka nova generacija, odnosno pojedinac za sebe. Ovoj sadašnjoj mladoj generaciji uglavnom je na ceni sve što je uspešno, brzo i bez mnogo truda, a što donosi lagodan život.
Tome u prilog idu i njihova zanimanja za struke radi daljeg školovanja. Jer, malobrojni mladići i devojke žele da se školuju za majstore , da rade u fabričkim halama za mašinama. Nasuprot tome mnogi hoće da rade lake poslove na estradi ili sličnim mestima, a i da dobro zaradjuju. U tome opredeljenju imaju podršku roditelja, svojih starijih, koji im od malih nogu ispunjavaju želje : upisuju ih u atraktivne škole, na još traženija zanimanja, kurseve, obuke, kupuju im najnovije modele odeće, obuće, telefona, automobila. I sve to iz najboljih razloga, jer smatra se, ko će ako ne roditelj u tome pomoći svom detetu.
Evo i stručnih komendata teme o mladima i vrednostima. Sociolog Nemanja Milošević iz Sremske Mitrovice smatra da na promenu vrednosnog sistema ne utiču samo ekonomske promene poput različitih kriza, političke promene, tehnološki napredak i slično, već i evolucija samog čoveka i društva, bez obzira na to da li ona ide u dobrom ili lošem smeru.
Univerzitetski profesor dr Slađana Milenković, opet smatra da se vrednosti mladih menjaju kako se menjaju civilizacijski tokovi. Mlade danas interesuje virtuelna stvarnost, do njih dopiru poruke koje se šalju putem društvenih mreža, poznati su im blogeri i jutjuberi, ali ne i neki običniji ljudi…
-Radeći sa studentima više od decenije pratila sam kako se menjaju generacije i njihove vrednosti. Danas su okrenuti insant-uspehu, zanima ih sve što može da se postigne za kratko i sa što manje truda, a ako treba da pročitaju neku obimniju lektiru, konkretno u okviru mog predmeta, to rade samo pojedinci. Pribegavaju skraćenim izdanjima i sad se pojavilo nešto novo, slušaju kako neko čita roman na ju-tjubu, recimo Nušićevi “Hajduci” su imali najviše pregleda. To su nove generacije do kojih mi treba da dopremo putem tih savremenih medija koje oni koriste i utičemo da se trajne, stare vrednosti ne zapostave – smatra dr Slađana Milenković.
S.Đaković
Projekat „Mladi i vrednosti“sufinanira Gradska uprava za obrazovanje, sport i mlade Sremske Mitrovice.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.