Jednu od večnih tema u našoj književnosti, a sve aktuelniju u ovovremenom životu – bajku, razotkriva na visoko edukativan način dr Slađana Milenković u svojoj knjizi „Bajkovit svet detinjstva“ koja je štampana 2010. godine, u izdanju Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Sremskoj Mitrovici. Valja znati da u oblasti književnosti za decu bajka ima poseban značaj, jer čitaoce vodi neobičnim putevima u svet fantastike, što je autorka i veoma jasno prepoznala.
Ona je u svojoj novoj knjizi „Bajkovit svet detinjstva“ sagledala bajku kao večnu fantastiku, kao fantastiku budućnosti prikazujući je i kao sliku doživljaja života i sveta. Tema knjige jeste da otkrije koje su to bajkovite osobine, šta je to bajkovno, gde su ishodi fantastike u toj književnoj vrsti i koje su sličnosti i razlike klasičnih i modernih ili bajki koje su nastale u dvadesetom veku. Pošavši od arhetipova u bajkama, među koricama knjige ove autorke našle su se analize poznatih klasičnih bajki kao što je Uspavana Lepotica Braće Grim, ali i modernih kao Sedefna ruža Grozdane Olujić. Moderna bajka sa novim tipom čudesnog povezana je upravo sa klasičnim bajkama izvesnim konstitutivnim karakteristikama sna, zaključuje autorka. U savremenoj bajci čudesno je često smešteno u funkciju sna i upravo je taj motiv jedna zajednička karakteristika. Bajkovno je prof. dr Slađana Milenković otkrila i u drugim književnim vrstama, u pričama, romanima ali i bajkama. Povezala je motiv bajkovnog sa drugim književnim temama kao što je san, u Priči za Gordanin san Duška Radovića i u Alisi u zemlji čuda poredeći različite književne žanrove.
U knjizi „Bajkovit svet detinjstva“ analizirane su i savremene bajke naše poznate književnice Grozdane Olujić kao nosioci aktuelnih problema i dilema savremenog čoveka. Stvaralački impuls Grozdane Olujić prepoznat je kao sublimacija strukture narodne bajke i implikacija aktuelnih problema savremenog života, i baš taj spoj elemenata tradicionalnog i savremenog izraza bajke, ovde je otkriven kao posebna izražajnost. Bajke za izvođenje na sceni Aleksandra Popovića ovde su prikazane, ne samo kao stare bajke u novom ruhu, nego kao viđenje scenskog prostora kroz savremen odnos između strukture komada i njegovog smisla. Kao dominantni motivi u njegovim dramama istaknute su male dečje radosti i tuge, inat i nezadovoljstvo, sitni dečiji nestašluci, naivnost dečjeg sveta. Mada je piščeva mašta osnovno čvorište radnje njegovih dela, mnoge relacije naše savremenosti i stvarnosti Popović je na svojstven i autorski prepoznatljiv način upravo u tim delima ismejao, izložio ironiji. On ironizuje klasični tip bajke tako da za književnu bazu uzima događaje stvarnosti, scene, relacije stvarnosti. On stvara relaciju nove bajkovitosti. To je bajka koja se pripoveda nadugo i naširoko. I ovde kod njega sve je to i moguće! Ovde je sve smešno i moguće i ozbiljno na svoj način. Može se misliti o svemu. Prestati čitati i odlutati za svojim maštarenjem. Pisac to i hoće. On traži čitaoca koji pristaje da sanja i mašta.
Raščlanjavajući pojam bajke na njene literarne molekule, dr Slađana Milenković analitički proniče i u dela Dušana Kostića, Grigora Viteza, Ele Peroci, zatim Miroslava Antića i njegove poetike u kultnoj zbirci poezije Plavi čuperak, sve do najmlađih savremenih pisaca kao što je Uroš Petrović. Završnicu njenog nagrađenog dela čini sagledavanje Knjige o džungli Radjarda Kiplinga, a svoju knjigu završava mogućim prepoznavanjem sveta bajkovitosti na meniju koji nam nudi internet sa crtanim i animiranim likovima koje prepoznavaju najmlađi.
S.N.
Jedno reagovanje na “Bajkama se život kaže”
vaspitac sam i radim u vrticu u Beogradu, citala sam Vasu skriptu za polaganje ispita iz srpskog jezika i samo zelim da Vas pitam da li ste Vi gospodjo napisali neku rec u toj skripti koja je iz naseg maternjeg jezika? Skripta vam je uzasna pozzzzzzz