Agrobiznis inkubator Sremska Mitrovica već nekoliko godina podržava mala lokalna gazdinstva, pre svega po pitanju plasmana njihovih proizvoda i zajedničkog nastupa na tržištu. S tim u vezi, uz podršku Grada Sremska Mitrovica i Pokrajinske vlade nedavno je upriličen je treći po redu Agrobiznis sajam u mitrovačkom Gradskom parku. Ovaj sajam postaje tradicionalna manifestacija u čijem fokusu su razvoj i udruživanje lokalnih proizvođača poljoprivredno-prehrambenih proizvoda, malih preduzetnika i zanatlija.
Svoje proizvode je izložilo više od 80 učesnika, mahom sa teritorije Grada Sremska Mitrovica, ali i gostujući proizvođači iz drugih delova zemlje. Posetioci su imali priliku da degustiraju i kupe širok spektar domaćih proizvoda – od suhomesnatih delikatesa, sireva, meda, rakije i vina, do prerađevina od voća i povrća, kao i unikatnih rukotvorina.

– Sajam je sjajna prilika za razmenu informacija i iskustava, ali i za direktnu komunikaciju proizvođača sa potrošačima. Time se otvaraju vrata za unapređenje poslovanja i lakši izlazak na tržište. Održavanje ovog sajma inicijalno je planirano još pre tri godine, ali je zbog nepovoljnih vremenskih uslova njegova realizacija bila odlagana. Ove godine nas je vreme poslužilo. Planirali smo oko 80 izlagača, a poseban akcenat stavili smo na predstavljanje jednog novog brenda godišnje. Ove godine to je kompanija „KITE”, distributer traktora Džon Dir i druge poljoprivredne mehanizacije – izjavio je v.d. načelnika Gradske uprave za poljoprivredu i ruralni razvoj, Radosav Panić koji je i zvanično otvorio ovu manifestaciju.
Članovi Agrobiznis inkubatora uglavnom se bave prerađivačkom delatnošću u poljoprivredi, a među njima su i oni koji postepeno prelaze iz primarne proizvodnje u preradu. Jedna od važnih aktivnosti inkubatora jeste pružanje besplatne podrške svojim članovima za učešće na sajmovima i manifestacijama, sa ciljem boljeg plasmana proizvoda, veće vidljivosti i povezivanja sa tržištem.

Direktor Agrobiznis inkubatora Igor Urošević istakao je značaj inkubatora u pozicioniranju malih proizvođača na tržištu.
– Naš cilj je da omogućimo članovima da izlažu na relevantnim sajmovima – bilo u Beogradu, Novom Sadu ili ovde u Sremskoj Mitrovici. Posredujemo u marketingu, nudimo pravnu podršku i, najvažnije, pomažemo im da se povežu sa potencijalnim potrošačima. Srem je poznat kao region bogat domaćim proizvodima – od suhomesnatih artikala do vina i meda. Upravo zato je Sremska Mitrovica pre nekoliko godina dobila svoj prvi agrobiznis inkubator. Osnovna ideja je da se podstakne razvoj malih proizvođača, promoviše prerada i omogući efikasniji nastup na tržištu – rekao je Urošević.
Jedan od organizatora sajma Stanko Blagojević, istakao je da ova manifestacija postaje prepoznatljiv znak grada i dodao:
– Ove godine imamo više izlagača nego prethodnih godina, uključujući i udruženja žena i brojne samostalne proizvođače. Sajam prerasta u važan događaj za Sremsku Mitrovicu.
Sajam je ponudio bogat sadržaj – štandovi sa medom, domaćim likerima, suhomesnatim proizvodima, zanatskim pivom, ali i prirodnom kozmetikom i rukotvorinama. Neki su izlagači već poznata imena na lokalnom tržištu, dok su drugi tek započeli svoj biznis.
Među izlagačima, članovima Agrobiznis inkubatora, bio je i Branislav Petrović Pajcan iz Bosuta na čijem štandu su mogli da se kupe domaći suhomesnati proizvodi. On kaže da su ovakve manifestacije značajne kako bi mali proizvođači mogli da prezentuju ono čime se bave, te da je zahvaljujući Agrobiznis inkubatoru bio učesnik sličnih sajmova u Beogradu i Novom Sadu.
Đorđe Zarin iz Čalme na svom štandu posetiocima je nudio razne vrste meda – livadskog, od bagrema, lipe, uljane repice, kao i domaću rakiju.
– Ovakve manifestacije su značajne jer ko nije znao za nas može na sajmu da vidi naše proizvode, a oni zainteresovani imaju priliku i da ih kupe. Med prodajemo po ceni od 1.000 dinara za kilogram i prodaja danas ide dobro. Ljudi znaju da je u pitanju pravi med, s obzirom da ja imam 75 košnica o kojima se dobro brinem – kaže Đorđe Zarin iz Čalme.

Iz Bačinaca na sajam u Sremsku Mitrovicu došla je i porodica Rakić, koja već godinama pravi domaće suhomesnate proizvode.
Kako kaže Petar Rakić u ponudi su slanina, pečenica, suvi vrat, kulen i kobasica.
– Bili smo i na prošlom Agrobiznis sajmu i vrlo rado smo se odazvali da dođemo i ove godine. Značajno nam je da se ljudi upoznaju sa kvalitetnim proizvodima koje mi nudimo, da ih degustiraju kako bi uočili razliku između industrijskog i domaćeg, jer su naši suhomesnati proizvodi napravljeni su od pravog mesa, od svinja koje uzgajamo na farmi – kaže Petar Rakić iz Bačinaca.
Među ovogodišnjim izlagačima bilo je i Udruženje za pomoć deci sa autizmom “Moj svet”. Kako je istakla predsednica Vanja Vetmić ovakvi događaji su prilika ne samo da se prikupe novčana sredstva kojima se plaćaju defektolozi, psiholozi i logopedi, nego i da se podigne svest o autizmu.
– Naš cilj je da ljudi budu svesni da deca sa autizmom postoje, da su funkcionalna i da mogu da privređuju kao i ostali, samo na neki drugi način koji je njima dostupniji. Na štandu nudimo domaće kolače koje smo mi majke pravile zajedno sa našom decom – kaže Vanja Vetmić, predsednica Udruženja.
Iz Čerevića u Mitrovicu na sajam došao je i Miloš Radojčić On je posetiocima nudio razne vrste vina, a najviše se kupovao kaberne i merlo, koje on pravi po ukusu mušterija, kako kaže “da pomalo slade”.
– Ovakve manifestacije su višestruko korisne, jer se, pre svega, vidimo mi proizvođači međusobno, zatim vidimo mušterije koje mogu da probaju naše proizvode i na kraju mogu da ih kupe ako im se dopadnu – kaže Radojčić.
Za mnoge su upravo ovakvi događaji prilika da pronađu nove favorite među domaćim proizvodima, ali i da se informišu o malim proizvođačima koje inače teško mogu da upoznaju.
– Došli smo iz Beograda kod prijatelja u Sremsku Mitrovicu, a ovo je bila prilika i da posetimo sajam i podržimo lokalne proizvođače. Probali smo na nekoliko tezgi domaće proizvode, sjajni su, a kupili smo sir, kobasice i sok od aronije – rekli su Beograđani Sanja i Vlada dok su obilazili štandove.
– Volim kad mogu da pričam direktno sa ljudima koji prave ono što prodaju. To mi uliva poverenje, a i ukus domaćih proizvoda je neuporedivo bolji nego u prodavnici. Danas sam došao najviše zbog bermeta i meda, ali prevarili su me pa sam pazario i čvarke, iako nisam planirao – uz osmeh kaže Mitrovčanin Slaviša koji je redovan posetilac ovakvih manifestacija.
Tokom svečanog otvaranja, posetioci su uživali u prigodnom kulturno-umetničkom programu. Na bini su nastupili članovi Folklornog ansambla „Branko Radičević” iz Sremske Mitrovice, etno grupa „Hram” iz Laćarka, kao i KUD „Mačvanka” iz Klenja.
S. M.
Projekat „Grad u službi poljoprivrede“ sufinansiran je iz budžeta Grada Sremska Mitrovica. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne odražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
