Ruma – Tema Markesovog romana “Sto godina samoće” je jedan ljudski život, samotan koliko i dug, bogat koliko i tegoban. Posle se taj i takav život sa žutih stranica knjige preselio na filmsko platno. Ta samoća se, u mraku bioskopskih sala, nekako krišom selila u duše filmske publike, i na magičan način nestajala već pri prvom svetlu. Tako samoća, tako ljubav, tako suze… Godinama. Reklo bi se: eh, taj film. Imao je, poput svojih junaka u njemu, ulogu u životima ljudi, glavnu ili sporednu, svejedno. Priča tako film, preko filmske trake, o životu i ljudima. A ovo je priča ljudi o – filmu. O bioskopu u Rumi koji ove godine navršio stotinu leta. Koji je nekima oduzeo samoću, drugima dolio tugu, ponekom oživio davno sećanje koje je već počelo da se gubi negde u magli.
I nikada nije prestajao sa radom. Ni u vreme Prvog, ni Drugog svetskog rata, ni dok su na Rumu padale NATO bombe (ljudi su tada u bioskop dolazili pre podne), ni kada je u sali bilo dvoje ljudi.
Prvi bioskop – “Olimpija”
“Nijedan dan bez filma”, to je naziv foto – monografije koju povodom stogodišnjice rumskog Bioskopa upravo prave Rumljani, Boško Pauković, hroničar, i Dragan Cakić, režiser.
Prvi film, priča nam Pauković, emitovan je pod šatorom, na starom rumskom vašarištu. Za prvi film vezuje se 1908. godina i Rumljanin Ljubomir Bikar. To su ustvari bile pokretne slike koje se brzo pokreću kamerom i bile su preteča filma. Sve je trajalo tek desetak minuta. Bikar je ubrzo otišao u Sombor, upisan je u istoriju balkanske kinematografije.
Nešto kasnije, u Rumu dolaze inženjeri iz Francuske koji su pravili pistu za rumski aerodrom. Doneli su i filmsku aparaturu i prikazivali “Pokretne slike”. Bilo je to “Elektro – kazalište živih slika”, bio je to prvi rumski bioskop “Olimpija”, preko puta starog Doma kulture, bila je to 1912. godina. Za prvi rumski bioskop vezuje se ime Franca Pajšla, on je posle streljan, nema traga o prvom filmu koji je prikazan u Rumi. Te 1912-te, u kafani “Hangar”, Slavko Vardić Bačvanin je ručno pokretao aparaturu i prikazivao neme filmove.
Sve do početka Prvog svetskog rata, u Rumi je bilo četiri bioskopa: “Apolo – First”, “Rojal – Vašiš”, “Central – Vurštar” i “Evropa – Hercog”. Od ovog poslednjeg posle nastaju “Moskva”, “Pobeda”, pa Narodna tehnika, u novije vreme kino – sala Kulturnog centra.
Prvi stalni bioskop u Vojvodini načinio je Ernest Bošnjak u Somboru, 1906. Ruma je bioskop imala već 1908. Toliko o Rumi u prošlosti.
Fotografije
od Holivuda do Rume
Ruma posle Drugog svetskog rata. Stalni gost bioskopa Stjepan Gut, profesor matematike. Njegov sin Stjepko, čuveni muzičar, priča da otac nije propustio nijedan film. U devetom redu, sedište broj 5 – znalo se da tu sedi profesor Gut, karta za to mesto nikada se nije drugima prodavala.
U to vreme u Rumi su živela braća Radovanović. Danas jedan živi u Parizu, drugi u Australiji. Bili su đaci, imali su prepisku sa Holivudom. Tako su iz Holivuda u Rumu stizali plakati za filmove, i fotografije glumaca. Tako se u Rumi znalo za Klerka Gebla, Hemfri Bogarta… A u to vreme davali su se filmovi “Kameni cvet”, “Bal na vodi”, “Jedan dan života”…
Pričaju ljudi, u to vreme najbolje su prolazili tapkaroši – Jaša Berger, Pera Divljak, Joca Lazarević, Giga Popović, Zoraja. Kupe pola predstave, neki i celu, preprodaju karte za duplo, i eto lepe zarade. Još gledaju i film džabe. Stoje tako pred bioskopom, nude karte, niko ih nije dirao, nije branio.
A kakva je bila tada tehnika? Pa bio je tu aran dizel motor, on pokreće dinamo, dinamo pravi struju i pokreće aparaturu. Onda prvo ide “Žurnal”, pa “Filmske novosti”, pa film. Prvi deo, onda pauza za premotavanje filma, pa drugi deo.
Na službi!
Bili su tu i vatrogasci, ako dođe do poažara. Aparatura je bila stara, i motor, a sve to je odmah iza leđa publike. Dva dežurna rumska vatrogasca bili su Marko Miler i Sepika Šulc. Imali su na glavi veliki aluminijumski šlem, opasač, vatrogasnu sikiricu za pojasom. Tokom celog filma stoje u stavu “mirno”, kad im dobace iz publike da sednu, salutiraju uz obavezno “Na službi!”. Kako Marko, tako i Sepika.
Bilo je, priča Pauković, normalno da se film gleda pet-šest puta. Između dva rata, karta za premijeru bila je dva, a za reprizu jedan dinar.
Prvo su bili nemi filmovi. E, tu su se našli rumski Sinti Romi katoličkog porekla. Najčešće su oštrili noževe. U vreme bioskopske predstave oni, stojeći ispred, platna dočaravaju ton. Uz harfu, pijanino, vergl i testeru. Bio je to prvi filmski ton. Njihovih potomaka ima danas u Novoj Pazovi, u Frankfurtu i Šibeniku – drže najveće evropske ringišpile. Simbol im je i danas – harfa.
Najpoznatiji rumski kinooperater bio je i ostao Mića Grkinić. Vukao je jednu nogu, razgovor bi uvek počinjao sa “Šušajte”… Nikad nije zakasnio na predstavu. Umro je sam. Na nekoj psihijatriji. Svoje godine samoće preselio je čika Mića u mrak neke bioskopske sale. U sećanje koje je već počelo da se gubi u nekoj od rumskih magli.
Katica Kuzmanović