Od kako zna za sebe bila je zaluđena slikarstvom. Priseća se da je prvo ulje na platnu naslikala sa jedanaest godina, a već sa četrnaest je imala “masu” likovnih radova. Crtež će početi da neguje početkom sedamdesetih, “ne kao sredstvo, već kao krajnji cilj”. Završavala je razne škole i fakultete, bavila se raznolikim poslovima, živela na nekoliko kontinenata, odlazila i vraćala se, ali uvek i svugde, neprekidno, sa strašću crtala i slikala. To će je, konačno, opredeliti i za ozbiljan likovno-pedagoški rad.
Prst sudbine je hteo da Ljiljana Karland (Lillian Carland) Malbašić, rođ. Lazić, svetlo dana ugleda u podunavskom selu Suseku, 1948, gde je u to vreme živeo njen deda Dušan Jakić. Sa roditeljima, Radojkom i Lazarom, narednih dvadesetak godina Ljiljana će provesti u Sremskoj Mitrovci, a onda zajedno, 1967, odlaze za Australiju. I dok porodica tamo ostaje, ona se, po okončanoj privatnoj slikarskoj školi, nakon prve samostalne izložbe, u Melburnu, vraća 1971. u domovinu. Završava studije engleskog jezika i književnosti, u Mitrovici radi kao prevodilac, jedno vreme je, čak, predsednica Skupštine pokrajinskog SIZ-a kulture… Stalno slika i izlaže, među osnivačima je ULU “Sirmijum”, a potom u Muzeju Srema, 1984/85, poslednji put pred povratak u Australiju, organizuje postavku “Grad – gora – ravnica – reka”.
Kada je po drugi put, 1986, stupila na tlo dalekog, višenacionalnog, po svemu intrigantnog i obećavajućeg “zelenog kontinenta”, Ljiljana je dobro znala šta hoće. Posle kraćeg “susreta” sa neurolingvistikom, diplomira slikarstvo na prestižnom Viktorija koledžu umetnosti, dok postdiplomske studije završava, 1991, na Likovnoj akademiji Kraljevskog tehnološkog instituta, takođe u Melburnu. Najpre je radila u Ministarstvu prosvete države Viktorija, potom na raznim univerzitetima u Australiji i Aziji. Danas predaje slikarstvo na Monash univerzitetu.
Dok razgovaramo pred njenu skorašnju izložbu u Galeriji “Lazar Vozarević”, u okviru gradskih novembarskih svečanosti, Ljiljana Karland Malbašić pokušava da za “Sremske novine”, ukratko, pogleda “iza sebe”:
– Počeci su bili skromni, a ono pravo je stiglo tek u Australiji. Tamo upisujem akademiju i puno izlažem. To je vreme kada nastaje izuzetno veliki broj radova, kada me zapaža likovna kritika. Pokušavam da pronađem sopstveni stil, koji u osnovi ima aboridžinsku umetnost, ali je konceptualno i izražajno zasnovan na tzv. transavangardi, italijanskom pravcu iz sedamdesetih godina. Karakterišu ga fragmenti čovekovog duhovnog bića, okruženog sredinom u kojoj živi. Kritičari kažu da mi je crtež “visoko stručan”, da imam “sigurnost u eksperimentisanju bojom”.
I dok je citirana kritičarka E. Gertsakis smatra “jednom od značajnijih žena slikara u (tromilionskom! – prim. DP) Melburnu”, A. Epštajn će, takođe u časopisu “Artlink” objaviti:
“Lillian Carland (Malbašić) odaje impresiju snage nastale kao posledica prevazilaženja trauma. Ona slika materinstvo i teret opstanka u heterogenim ulogama. Na njenim slikama se očitava vihor kompleksnih ideja, likova i uticaja. Njeni likovi nemaju jasno definisan pol, ali se nazire žena koja brižno drži dete, kao i samo dete u prenatalnoj fazi. Ona interpretira ulogu žene kao mučenice, savladane okolnostima i društvom u proteklim vekovima… Čovek na njenim slikama je tužan ili se krije.”
Upravo ove impresije su zabeležene nad slikom “Detinjstvo”, iz 1994. godine, povelikih dimenzija (2 h 6 m), na kojoj figure nemaju ni pol ni godine, jer se odnose na “projekciju sveukupnog sećanja o detinjstvu na odraslu osobu”.
I dok prelistavamo kataloge sa Svetskog trijenala male grafike u francuskom Šamalijeru, sa izložbe “Likovno stvaralaštvo Srba u svetu” (Narodni muzej Beograd) ili umetničke kolonije “Helena”, neminovno se nameće zaključak da je reč o veoma cenjenoj i plodnoj stvaralačkoj ličnosti. Sama umetnica će primetiti da je do sada “potpisala” oko šest hiljada radova u svim likovnim tehnikama, od kojih je bar stotinak izgubljeno tokom ratnih i drugih zbivanja na ovim našim prostorima.
Posle početnih stvaralačkih faza, u Srbiji, kada je Ljiljana pomno učila od klasičnih majstora (Rembrant, Van Dajk, Holbajn…), a zatim tražila sopstveni likovni izraz (crtež, rad na “belom papiru belom bojom”, ulje, kombinovana tehnika, motivi bez čoveka…), dolazi zrelo doba u Australiji:
– Najpre, teme iz istorije. Radim akrilom, uljem i kombinovanom tehnikom, velika platna, istražujem arhitekturu Australije u doba zlatne groznice, 1850-80, bavim se bitkom na Galipolju, kada je stradalo mnogo Australijanaca, za upis na akademiju proučavam aboridžinsko “vreme snova”… Oni svoje duhovno biće i kulturu transponuju kroz priče o snovima. Tu kulturu je teško razumeti, jer se ona “ne otvara” belom čoveku. Sve je to tajnovito, plemenska stvar, oni veruju u duhove predaka, koje vide kao ptice, kornjače, kengure, veliku zmiju – njihovo glavno božanstvo. U to vreme radim motive iz detinjstva, velike formate, i do šest metara, u aboridžinski milje ubacujem ponešto iz sopstvenog iskustva…
U Kini, u višemilionskom Šangaju, Ljiljana Karland Malbašić je provela tri – četiri godine, na samom početku 21. veka. Ovu veliku i prelepu zemlju slika na “jedan naš, mediteranski način”, živim koloritom. Oduševljava se tamošnjom arhitekturom, etničkim grupama, svakodnevnim životom ljudi, čak dva puta izlaže.
Po povratku u Australiju sledi izrazito humanistički orijentisana faza. Slikarka istražuje težak život doseljenika, od najranijih vremena, s kraja 18. veka, sve do danas. Najviše je interesuje ekonomska migracija, “trbuhom za kruhom”, san o boljem životu koji se obično ispoljava kao noćna mora. Na njenim slikama, rađenim u ulju, dominiraju jasni doseljenički motivi: siromaštvo, usamljenost, neravnomerno raspoređeno bogatstvo. Jer, Australija je težak i kompleksan kontinent za preživljavanje, tvrdi Ljiljana, bilo da je reč o klimatskim, prostornim ili društvenim okolnostima. Sve to pokušava da dočara na svojim slikama.
Imala je više od sto samostalnih i grupnih izložbi, počev od galerije “Gabrijel” u Melburnu, do onih u Kanadi, širom Evrope i Azije, naravno u Sremskoj Mitrovici i Beogradu. Od 2009. učestvovala je na našim brojnim likovnim kolonijama, od beogradske “Helene” do Čortanovaca, Jaska, Rume, Sremskih Karlovaca, mitrovačkog Doma učenika… Sada sa neskrivenim uzbuđenjem očekuje izložbu u gradu svoga detinjstva i mladosti, u Galeriji “Lazar Vozarević”, gde će sugrađanima pokazati šezdesetak novijih radova. Dominiraće crteži koji “reflektuju irsku tradiciju, siromaštvo, san o boljem životu”, ali će biti zastupljena i ulja na platnu nastala u Kini i Mitrovici.
Sve to sa dugog, ispunjenog slikarskog i životnog puta na relaciji Mitrovica – Melburn, uz usputna zadržavanja po inspirativnom “belom svetu”.
Dušan Poznanović