Iako leto zvanično još nije počelo, sunce je već uveliko počelo da zagreva asvalt na našim ulicama. To znači da je došlo krajnje vreme da vozači provere svoje četvorotočkaše i pripreme ih za predstojeći period celodnevnih vrućina.
Ako su nam termostati i prekidači ispravni, onda nemamo o čemu da brinemo. Ali, postoje neke sitnice koje vožnju mogu u činiti ne samo udobnijom, nego i jeftinijom i bezbednijom. Tako bar kaže struka.
Jedan od prvih poslova koje bi s proleća trebalo obaviti jeste zamena zimskih guma za letnje. Prema tome, period za nama doneo je pune ruke posla vulkanizerima.
Guma glavu čuva
Ovih dana, zamena pneumatika se već privodi kraju, a pik posla je naravno u martu-aprilu i početkom novembra kada je obavezna zamena letnjih i zimskih pneumatika. Kraj maja i početak juna su poslednji dani povećanog obima posla. Generalno u junu, pred odlazak na godišnji odmor, vozači obilaze mehaničare, električare, klima majstore pa i vulkanizere, kaže Dalibor Babić, vulkanizer iz Iriga.
-Praktično se prolongira period tokom kog se vrši zamena zimskih letnjim gumama. Sada je već kraj. Na primer sada su tu oni koji dolaze iz inostranstva za leto, a koji imaju vozila ovde. Generalno najjača je sezona krajem marta, u aprilu, prolongira se do kraja maja pa se nekako poklope i sa pripremom pneumatika za dugo putovanje na godišnji odmor – objašnjava Babić.
Vulkanizeri ipak najviše posla imaju u novembru kada nastupa obaveza korišćenja zimskih guma. Babić kaže da se svest vozača i te kako promenila, bilo da su u pitanju pretnje kaznama ili stvarna briga za bezbednost.
-Šala kaže da se se prolazak srpskog automobila prepoznaje po klizavom tragu tokom zime, jer je nekad bilo poznato da nismo baš bili ažurni kada je promena pneumatika u pitanju. Danas to više ne važi. Iz iskustva kažem da sigurno 70-80 odsto vozača brine na vreme, dok daleko manje ima onih koji čekaju prvi sneg, ili prvu kaznu. Kada je cela priča počela, nisu je svi ozbiljno shvatali, ali sada je drugačije. Za bezbednost su najvažniji guma, volan i kočnice – dodaje Dalibor Babić.
Generalno i zimska i letnja guma glavu čuvaju. Babić na sve dodaje da uvek treba imati sezonske gume, letnje ili zimske, nikako one poznatije kao MS za celu godinu. Takođe kaže da je svaki vozač daleko sigurniji ako koristi nove pneumatike, pa makar i lošijih proizvođača u odnosu na najkvalitetnije polovne gume.

O značaju vožnje sa adekvatnim pneumaticima za Sremske novine govorio je i Aleksandar Ognjanović, vulkanizer iz grada na Savi čija porodica je u ovom poslu nekoliko decenija.
-Letnje gume se voze čim su temperature iznad sedam stepeni u kontinuitetu, tokom celog dana, uključujući i jutro. Čim je temperatura viša, zaustavni put je drugačiji sa zimskom gumom, kao i smesa samog pneumatika. Vozači su često u zabludi, što su kvalitetnije zimske gume, lošije će se pokazati tokom vožnje po vrelom asfaltu. Bez obzira na zakone sa kojima nije regulisana letnja sezona, preporučena je zamena. Bitna stavka kod letnje gume jeste da je šara dublja od 1,6 milimetara – kaže Aleksandar.
Sagovornik objašnjava da postoje i univerzalne gume koje se voze tokom cele godine, za ljude koji ne prelaze velike kilometraže, već uglavnom automobile koriste po lokalu. Ipak, zabluda je da su ti pneumatici označeni M+S, već na sebi imaju samo imaju i tu oznaku.
Sve teže bez klime
Promenama klimatskih uslova koje su donele tropske vreline tokom letnjih dana, automobili se danas teško voze bez klima uređaja. Baš kao i za druge delove četvorotočkaša, i za ovaj sistem je neophodno redovno održavanje.
-Preporuka jeste da se na svaku drugu sezonu proveri, bez obzira da li hladi ili ne. Radi se o tome da kompresori klime ne treba da ostanu prazni, redovnom proverom to se sprečava, a samim tim produžiće se vek sistema. Ipak, svi čekamo da prestane da hladi, a to ne valja. Proveri se na mašini koliko ima freona, u sklopu punjenja klime menja se i ulje u kompresoru, jednostavna procedura – zaključio je sagovornik.
Šta kažu vozači?
Dobrim održavanjem produžava se vek trajanja automobila, u to nema sumnje. Iskusni vozači kažu da bi i bez zakonskih obaveza primenjivali mnogo od propisanih mera.
Jovica Paul iz Stare Pazove, vozač je već 50 godina. Dobre navike u pogledu održavanja vozila kaže da je stekao radeći u inostranstvu, najduže u Beču kao vozač službenog vozila.
-Odavno imam naviku da redovno, svake godine, pripremam auto za leto i za zimu, od guma do brisača. Za leto, naravno, montiram letnje gume. Ne preporučujem one univerzalne jer sama vožnja je bolja za auto i udobnija za putnike sa gumama koje su za tu sezonu – kaže Jovica i nabraja šta je još potrebno pregledati pred letnju sezonu:
-Obavezno pregledati motor, ulje, kočnice, kaiševe, u vodu za brisače treba sipati sredstvo protiv insekata, da se ne lepe na stakla. Automehaničar to sve može da uradi za pola sata – smatra naš sagovornik i dodaje da klime zahtevaju posebnu proveru.
-Svi automobili danas imaju klimu, a pred leto bi bilo dobro uraditi mali servis klima uređaja, proveriti pritisak, promeniti filtere i pogledati sve ostalo.

Pazovčani znaju da je Jovica uvek vozio mercedesa, bio je svojevremeno i probni vozač ove čuvene marke. Sada, kako kaže samo trenutno, ima forda.
-Znam da sezona letnjih guma počinje 1. aprila, iako moram priznati da, zbog raznih obaveza, nisam još stigao da ih postavim. Imam letnje i zimske gume, pa ih menjam kada dođe pravo vreme. Letnje gume su tvrđe od zimskih, koje imaju izraženije šare za bolje prianjanje na hladnim i klizavim putevima. Svakako planiram da ove nedelje obavim zamenu, gume su već spremne u garaži, tako da ne kasnim puno – kaže Goran Mihajlović iz Sremske Mitrovice i dodaje:
-Takođe, redovno kontrolišem ulje na svakih 10.000 kilometara, kada obavim mali servis. To podrazumeva zamenu ulja, filtera ulja i goriva, kao i filtera kabine. Ove stavke su od ključne važnosti za dugoročno očuvanje motora i normalan rad automobila. Što se tiče klime, pa, jednostavno proverim da li hladi ili ne. Povremeno je dopunim, ali nisam toliko redovan sa tim. Kada primetim da slabije hladi, odvezem je na dopunu freonom. Za sada sve funkcioniše kako treba i klima je još uvek dobra, ali ću definitivno obratiti pažnju da u leto ne ostanem bez nje – reči su Gorana.
Mali servis pred putovanja
Leto kao izazov za sve nas, izazov je i za naše četvorotočkaše sa kojima odlazimo na putovanja sa svojom porodicom. To je razlog iz kog auto mora biti ispravan, a vožnja bezbedna.
-Mali servis odradim na autu pred svaku letnju sezonu, čak i ako nema znakova nekog problema – kaže vozač Miloš Uzelac iz Inđije.
Najvažnije je zameniti zimske, letnjim gumama, jer na toplom asfaltu su potrebne one koje imaju kraći zaustavni put.
-Gume sam zamenio i stavio letnje, proverio ulje, kočnice, akumulator, a s obzirom na vremenske prilike i brisače – kaže naš sagovornik.

Klima uređaj i u automobilu više nije luksuz, nego potreba. Provera klima uređaja i rasladne tečnosti jedna je od važnijih obaveza za vozače.
-Radi bolje udobnosti tokom vožnje, a samim time i bezbednosti, neophodno je servisirati klima uređaje, kako bismo lakše podneli tropske vrućine prilikom naših putovanja – zaključuje Uzelac.
Redovno pranje i održavanje automobila takođe ima uticaj na kvalitet vožnje.
-Automobil uvek držim urednim, posebno u letnjem periodu kada ga i više koristim za duža putovanja, a da miriše lepo u njemu, mora – siguran je Miloš.
ESN