• nedelja, 17. oktobar 2021.
Još se ne da stara skela
Reportaža | Beočin
0 Komentara

Još se ne da stara skela

27. avgust 2021. godine

Piše: Nemanja Milošević

Svima je još odavno poznata ona čuvena krilatica da mostovi spajaju ljude, ali, u nekim krajevima naše zemlje i ne mora da bude baš tako. To, naravno, ne znači da ljudi ne umeju da pronađu način da se spoje, već da prosto, negde postoje i drugi načini povezivanja.

Srem i Bačku, u onom delu zapadno od Novog Sada, mostovi nisu povezivali nikad, ali su ljudi i dalje ostali povezani. I to, zahvaljujući skeli, koja je mnogima u ovom kraju jedini način da pređu na drugu stranu.

Ova dva naša regiona, skela je povezivala još odavno, neki kažu čak od 12. veka. U nekom periodu postala je zapostavljena, ali ratni uslovi tokom 1999. godine, kada mostova više nije bilo, podsetili su naš narod na njenu važnost, pa, od tada, neumorno prevozi putnike. Danas, između Banoštora i Begeča.

Da potreba za skelom zaista i dalje postoji, uverila se i naša ekipa u nedavnom obilasku sremske obale Dunava. Dole, u Banoštoru, u poslu zatičemo mladog Predraga Topića iz Temerina, koji je rešio da slobodno vreme iskoristi da zaradi neki dinar i pomogne svom dedi, vlasniku skele.

– Nosivost skele je 14 tona, što znači da na nju može stati šest kola, a ljudi stane koliko treba. Radimo po ceo dan, ne stajemo i vozimo non-stop i stalno ima prometa. Ljudima mnogo znači to što ne moraju da voze čak do Novog Sada kako bi prešli Dunav, a što se tiče sastava putnika, tu su i oni koji idu negde poslom, turisti, bajkeri, biciklisti, ma svi – priča Predrag.

Cene, kaže, u zadnjih desetak godina nisu značajno menjane.

– Cena za automobil je 350 dinara, kombi i mali kamion 600, za džipove je 450, bicikl 100 i pešak 50. Ljudi se ne žale i navikli su, a i mi se, iako je gorivo sve skuplje, trudimo da ostanemo povoljni – kaže Predrag Topić.

Među onima koji čekaju da se skela vrati sa bačke strane i pokupi sledeću turu, našao se i Jovan Popin iz Futoga, kog je posao doveo do lokalnih vinara.

– Putujem s vremena na vreme, koliko posao to zahteva i skela mi dosta olakšava put kada idem u ovaj kraj, jer, ne idem okolo. Ipak, prvi most je kod Novog Sada, pa bi bilo dobro da se i ovde, u blizini napravi neki. Na taj način bi se sve rasteretilo, pogotovo sremska strana, pre svega kada je reč o teretnom programu. Da li je to izvodljivo – ne znam. Ali, dok je tu skela, mislim da nemamo šta da brinemo. Bitno je da postoji način da se pređe – kaže Jovan.

Odmah pored, u hladu, gledajući u daljinu da vidi da li je skela krenula ka Sremu, našao se i Svetozar Jovanović Jole iz Novog Sada.

– U Koruškoj imam vikendicu, pa često boravim ovde u Sremu, ali više idem mostom nego skelom. Ipak, kada idem u ovom delu, odnosno, kada me put odvede direktno na drugu stranu, skela nam značajno skraćuje put. Da li je most potreban, to ne bih znao da kažem. Ipak, mislim da je i ovako u redu. Most bi bio verovatno skupa investicija. Do sada, na primer, na skeli nikada nije bilo gužve, tako da se ne žalim – priča Jole i usput nam objašnjava kako je Srem idealna destinacija za odmor.

– Ovde je super, i čovek stvarno može da se odmori. Lepo je kada si pored Dunava, u miru i tišini, u prirodi. Rekao bih i da je savršeno, samo da nema toliko komaraca – zaključuje kroz smeh.

Nedugo zatim, stiže i skela, spremna da prihvati novu turu. Predrag spušta rampu i objašnjava putnicima da moraju da se parkiraju u rikverc, što je onim manje iskusnim vozačima verovatno prava noćna mora. Ali, šta da se radi. Kada pređeš u Begeč, skela se okrene, pa isteraš lepo auto unapred, kao pravi gospodin.

I, nakon utovarenog i poslednjeg automobila, sa nekim turistima iz Mitrovice, ekipa polako isplovljava, dok je u stopu prati nekoliko labudova. Obezbeđenje transporta, valjda.

TRENUTNO NEMA KOMENTARA.

Leave a Reply

%d bloggers like this: