Kada nekom bog daje i šakom, i kapom, a tog nekog jednostavno mrzi da se sagne i pokupi te darove, onda se po nekom nepisanom pravilu, ili Marfijevom zakonu, desi nemaština. Desi se tako nerazvijeni kraj. Irig, primera radi. A nije moralo biti tako.
Pod uslovom da se napred rečeno shvati kao uvod u elaboraciju teme o turističoj raboti, sa akcentom na onom ruralnom, seoskom turizmu, dakle bez želje za kritizerstvom, ponajmanje zbog krilatice – posle bitke svi generali pametni, Irig smo izabrali za ovu priču jer upravo u njemu ima ”mesa i krvi” za naslovljenu temu.
Svedoci smo pojava, samo naizgled turističkih, da su se u nekim krajevima ”naše lepe” ukorenili dani jorgovana, pa slaninijade, pa pasuljijade, da ne spominjemo pihtijade, kobasicijade, kulenijade… A istog tog jorgovana, i pasulja, pa i slanine – ima svugde.
Znači, treba se setiti, i to prvi. To mu dođe kao pola uspeha.
Irižani se, očigledno, nisu setili.
A imaju, pod jedan, bajkovite padine Fruškogorja, u srcu tog Fruškogorja manastire, ne mogu se okom sagledati nepregledni voćnjaci, vinogradi. Tu je i jedna banja. Bog im dao i šakom, i kapom.
Pa opet ništa, neko bi rekao. Neće biti baš tako. U novije vreme Irižani počeli da se ”dosećaju”. Načinili nedavno ugovor sa susednim opštinama o zajedničkom razvoju ruralnog turizma. Za početak, i to je nešto.
U Srbiji se, kažu podaci, od seoskog turizma zaradi oko deset milijardi dinara, to je 16 procenata od direktnog turističkog bruto domaćeg proizvoda. A u Irigu?
Čovek od turizma u Irigu svakako je direktor Turističke organizacije Ljubomir Lelović, on ima svoju viziju na temu – kako dovesti gosta tu, i kako ga zadržati. Veli da u opštini ima oko 50 kategorisanih domaćinstava, više od 350 ležaja, ali se ona ne bave seoskim turizmom. Seoski turizam je kada jedno domaćinstvo gostima obezbedi smeštaj u svojim kućama, hranu i piće koje je samo proizvelo. Trenutno se u opštini seoskim turizmom bavi svega nekoliko domaćinstava. Nedavno je u Velikoj Remeti otvoren etno-restoran, uskoro će u Krušedolu biti otvorena jedna etno-kuća, u Šatrincima je u toku izgradnja etno-kompleksa, kao i u Jasku. U Neradinu je Perkov salaš, uskoro počinje izgradnja Paunovog salaša u Grgetegu. Sve ovo treba da motiviše ljude na selu da i oni počnu da se bave seoskim turizmom.
A to znači: ubrzani razvoj sela, zapošljavanje, ostanak mladih u njemu, i naravno – prihod. Direktor Lelović tvrdi da je ova organizacija spremna da pomogne u stručnom smislu, popularno rečeno, slede edukativni seminari. Ali ne o tome kako se pravi dobra rakija, prepoznatljivo vino, slatko od dunja, sremačka supa, štrudla, gibanica ili pileći paprikaš, pa uz sve to tamburice i bećarci do uranka. Ne, Sremci, u ovom slučaju Irižani, moraju da nauče kako gosta navesti da dođe i – potroši koji dinar.
A da bi došli, treba prvo dobar put do sela. Pa i voda, pa i struja, a bogami i putokaz. E, tu mora da zalegne opština.
U protivnom, diviće se Sremci – Irižani tamo nekom jorgovanu s juga, i kupini, i malini, pa i tuđoj slanini. Kao u onoj pesmi ”Pošla moma na vodu, čudila se kanti…
A dok se tako Irig čudi, vinogradi dremaju, manastiri ćute, a tambure tuguju…