• petak, 16. maj 2025.
U IŠČEKIVANJU OBILAZNICE OKO ŠIDA: Kamioni danju, kamioni noću
Društvo | Reportaža | Vesti | Šid
0 Komentara

U IŠČEKIVANJU OBILAZNICE OKO ŠIDA: Kamioni danju, kamioni noću

7. maj 2025. godine

Preko graničnog prelaza Šid-Tovarnik, na dnevnom nivou u proseku pređe oko 700 teretnih vozila. Tako kazuju zvanični podaci MUP-a. Sa srpske strane, najčešće sa ciljem da izbegnu auto-put i naplatne rampe, ti teretnjaci neminovno prolaze kroz centar Šida, uglavnom i kroz Gibarac, Bačince i Kukujevce, a sa hrvatske kroz Tovarnik, Ilaču, Banovce.

Dobro je poznato na koji način teretna vozila utiču na putnu infrastrukturu u naseljima, što trapove automobila najčešće stavlja u fokus problema. Ali, postavlja se pitanje koliko u taj fokus ulaze sami građani – pešaci, biciklisti, đaci, stari i mladi?

Decenijama unazad, lokalni zvaničnici govorili su o izgradnji obilaznice oko Šida. Pričalo se o planovima, o mogućnostima da se obilaznica izgradi u okviru nekog od evropskih projekata, a u poslednje vreme bilo je i reči o završetku izrade projektno-tehničke dokumentacije. Međutim, obilaznica se i dalje ne nazire. A, po pitanju bezbednosti, jedino što je učinjeno jeste zabrana prolaska teretnjaka sa inostranim tablicama kroz naselje, osim kada su u pitanju srpski i hrvatski kamioni. Koliko je ta mera imala efekta, može se primetiti tokom samo polučasovnog boravka u Šidu.

S tim u vezi, Sremske novine su poslale upit Odeljenju za urbanizam Opštine Šid, sa ciljem dobijanja podataka u vezi sa tim u kojoj meri povećan intenzitet teretnog saobraćaja u urbanoj sredini utiče na infrastrukturu i bezbednost građana, kao i o tome u kojoj fazi se nalazi projekat izgradnje obilaznice oko Šida, da li je i dalje aktuelan i kada se može očekivati njegova realizacija. Od 5. marta do danas, odgovor nismo dobili.

Ali, zato su građani Šida imali šta da kažu.

– Od 1962. godine živim u Šidu. Od kako pamtim kamioni prolaze kroz centar, stvaraju buku, zagađuju… Godinama već čekamo obilaznicu koju su nam nadležni obećali, pa ako ikako može da se realizuje to obećanje, mnogo bi nam značilo – kaže Šiđanka Nada Bireš, dok se na njene reči nadovezuje jedan stariji gospodin, profesor u penziji:

– Živim u samom centru Šida i zaista moram da kažem da je radnim danima strašno. Prolaze kako danju, tako i noću. Ne znam više ni da li da se nadam obilaznici, ali da je preko potrebna – jeste. Kamioni su veliki i opterećeni, a ja sam se potrudio da bar nekako doskočim tome, pa sam postavio dobru zvučnu izolaciju. To je moj savet i drugima koji žive u centru, da umesto jednoslojnog stave troslojno staklo koje je, istina, skuplje, ali je velika razlika u odnosu na ono koje manje košta i mislim da vredi. Mi smo za sada samo u jednoj sobi stavili takvo staklo i vrlo smo zadovoljni što smo se odlučili na taj korak, jer buka je u velikoj meri smanjena, mada i dalje osetimo vibracije.

Ovaj problem prokomentarisala je i grupa penzionera koju je naša ekipa zatekla u šidskom parku.

– Prolazak kamiona kroz centar je večiti problem ovde u Šidu, a što se tiče obilaznice, to nam je obećano još pre 30 godina, ali mislimo da nije u tome rešenje, nego treba zabraniti kamionima da silaze sa auto-puta i dolaze na ovu granicu. Jer, oni siđu sa autoputa u Kuzminu, izbegnu prelaz na Batrovcima, pređu ovde na Tovarniku i ostane im 100 evra u džepu jer nisu platili putarinu. Put ka granici su uništili još pre mnogo godina tenkovi, a sada su ga dokrajčili kamioni. Istina je da je nedavno obnovljen, ali nama to više ništa ne znači s obzirom da se pola Šida iselilo u inostranstvo. Sada kad nam je omladina otišla ne treba nam više ni obilaznica, mogu šleperi slobodno da prolaze i dalje po ceo dan, svejedno nam je – ističu stariji Šiđani.

Obilaznici se nadaju i vozači kamiona koje je naša ekipa zatekla na graničnom prelazu.

– Nemam komentar, jer ovo postaje sve teže i teže za nas vozače kamiona. Od pola tri jutros sam na granici, do 11 sati sam čekao. Sa hrvatske strane je gužva, ali sa srpske nije. Sredinom nedelje su manje gužve, ali već u petak može da se očekuje ogroman broj vozila i zastoji na granici. Problem je proći kroz Šid, naročito kada je pijačni dan, onda je veća gužva kroz samo mesto – priča jedan od vozača, a njegov kolega dodaje:

– Idem iz Španije i od jutros od 4 časa sam čekao u koloni na graničnom prelazu na izlazu iz Hrvatske. Za nas koji vozimo kamione po celoj Evropi nezgodno je što idemo baš kroz sam grad Šid, znamo da to nije prijatno ni meštanima, ali nemamo drugo rešenje.

I dok kamioni prolaze centrom Šida, stanovnici graničnog nam grada obavljaju svoje svakodnevne obaveze. Posećuju institucije, idu na pijacu, deca idu u školu, a do nedavno – pola Srema je ovim putem išlo i na vašar. Sve to provlačeći se između teretnjaka koji se smenjuju, što bi naš narod rekao, kao na traci.

Neophodan oprez

Kako navode iz Policijske uprave u Sremskoj Mitrovici, u čijoj nadležnosti je i područje Opštine Šid, visoka frekvencija teretnog saobraćaja kroz ovu sremsku varoš predstavlja značajan faktor koji može da ugrozi bezbednost pešaka i biciklista, ali, na sreću, do saobraćajnih nezgoda između ovih učesnika u saobraćaju od početka ove godine nije došlo.

Ipak, dodaju nadležni, treba uzeti u obzir da Šid ima problem sa nedostatkom biciklističkih staza, te se savetuje poseban oprez.

– Podsećamo bicikliste da nose zaštitnu kacigu, fluoroscentni prsluk ili da na sebi imaju boje koje su uočljive drugim učesnicima u saobraćaju. Takođe, prilikom kretanja noću ili u uslovima smanjene vidljivosti obavezno je upaljeno belo svetlo na prednjoj i crveno na zadnjoj strani bicikla. Biciklisti smeju da koriste kolovoz u širini od najviše jednog metra od desne ivice kolovoza – navode iz PU Sremska Mitrovica.

Sa druge strane, apeluje se i na pešake da se pridržavaju pravila saobraćaja, te da kolovoz prelaze na za to predviđenim mestima uz dodatno uveravanje u bezbednost prelaska. Pešacima i biciklistima u Šidu, između ostalog, savetuje se i da prilikom učešća u saobraćaju ne koriste slušalice, mobilne telefone, kao i da ne pokušavaju da se „provlače“ između vozila.

Problemi i sa druge strane granice

Teretni saobraćaj koji prelazi preko graničnog prelaza Šid-Tovarnik neminovno prolazi i kroz Tovarnik, Ilaču i Banovce. Infrastrukturni i bezbednosni problemi evidentni su i kod naših zapadnih komšija, o čemu svedoči i Anica Peulić, direktorka Onovne škole Ilača-Banovci izrazivši ozbiljnu zabrinutost zbog svakodnevnih problema koje prouzrokuje pojačan promet kamiona kroz ta naseljena mesta.

Kako navodi, obe škole nalaze se neposredno uz državni put D46, poznat po učestalim incidentima, a posebno se ističe nesigurnost dece i meštana.

Sa druge strane, u Banovcima postoji samo jedan pešački prelaz ispred škole, kojim svakodnevno prolaze najmlađi, dok mnogi vozači ne poštuju pravila saobraćaja. Iako su lokalne vlasti najavile postavljanje semafora, ostaje neizvesno hoće li to zaista poboljšati sigurnost. Direktorka podseća i na nedavnu nesreću u obližnjem mestu kada se kamion zabio u kuću, pri čemu je devojčica, koja je tada spavala, ostala zatrpana, ali je na sreću izbegnuta tragedija.

U Ilači su organizovani i protesti, ali efekta do danas nije bilo.

Takođe, izgradnja sremske granične transverzale, koja bi trebala da poveže Ilok sa autoputem E70, odnosno A3, i samim tim rastereti teretnim saobraćajem opterećena pogranična mesta – teče sporo.

Kako navode iz Udruženja građana „Zeleno mače“ iz Banovaca: „Granica, u teoriji, razdvaja države. U praksi, zajednice s obe strane dele isti problem. Ali, za razliku od ekonomskih tokova koji lako prelaze međe, rešenja se zaglavljuju u birokratiji i ignorisanju. Dok političari u Zagrebu i Beogradu govore o velikoj infrastrukturnoj povezanosti, mali ljudi na lokalnom nivou pitaju se samo jedno: ko će zaustaviti kamione?“. 

E.S.N.

Tekst nastao u okviru projekta prekogranične saradnje sa Udruženjem građana „Zeleno mače“ (Banovci, Hrvatska), uz podršku Evropskog fonda za novinarstvo. Stavovi izrečeni u tekstu ne odražavaju neophodno i stavove fonda.

Sremske novine polažu autorska prava na sve vlastite sadržaje (tekstualne, vizuelne i audio materijale, baze podataka, vizuelizacije baza podataka, baze dokumenata i elektronske prikaze dokumenata i programerski kod). Neovlašćeno korišćenje bilo kog dela portala nije dozvoljeno, smatra se kršenjem autorskih prava i podložno je tužbi.

Najnovije vesti

TRENUTNO NEMA KOMENTARA.

Ostavi komentar