Nama privreda u procesu profesionalne orijntacije pomaže u tom smislu što su nam širom otvorili vrata da mi decu možmo da vodimo u date privredne objekte, u njuhove, ne samo procese proizvodnje, nego i procese funkcionisanja, jer tu je širok dijapazon zanimanja koja deca mogu da upoznaju – kaže Nataša Milivojević, pedаgog OŠ „Dušan Jerković“
Piše: Gordana Мajstorović
Program profesionalne orijentacije učenicima po završtku osnovne škole pomaže da se lakše opredele za buduće zanimanje. Kao i u ostalim, i u Osnovnoj školi „Dušan Jrković“, jednoj od tri osnovne škole u gradu Inđiji, svake godine sprovodi se Program profesionalne orijentacieje, s tim što je prošle godine bila specifična situacija zbog pandemije korona virusa. Međutim, prosvetari su našli načina da ga realizuju, naravno u skladu s datom epidemiološkom situacijom.
– Prvo polugodište je uvek podređeno tome da deca krenu deo Programa profsionalne orijntacije, upoznajući sami sebe. Znači, šta su njihova interesovanja, njihove vrdnosti, njihove sklonosti, sposobnosti i slično. Kada završimo taj deo Programa, u drugom polugodištu deca se upoznaju sa svetom rada i sa mrežom škola koja ih sprema za određene vrste poslova. U drugom polugodištu, mi uglavnom priređujemo direktne susrete sa predstavnicima srednjih škola. Trudimo se da predstavnici tih srednjih škola budu pre svega deca koja su neposredno učesnici obrazovanja u školama koja su deo interesovanja naše dece i oni ni su najbolji izvor da kažu kako školovanje za neki profil izgleda. Prošle godine na žalost taj segment nismo imali u neposrdnoj komunikaciji, ali smo imali kroz virtuelne učionice podeljene materijale koji promovišu određene smerove. Kad kažm, određene smerove, mislim na sve smrove u srednjim školama, ne samo u Inđiji nego i van nje – rekla nam je Nataša Milivojević, pedagog u OŠ „Dušan Jerković“ i dodala da su tada srednje škole priredile opsežan promotivni materijal koji je obuhvatio sve standardne smererove, ali i one koji se odnose na dualno obrazovanje.
U prethodnoj školskoj godini OŠ „Dušan Jerković“ je imala 120 učenika osmog razreda od kojih je 119 ušlo u proces završnog ispita i svi su se upisali u srednju školu. Oni su tokom drugog polugodišta dobijali informacije koje srednje škole postoje u Inđiji, koji su to smerovi i za koju vrstu zanimanja se oni spremaju kada završee neku srednju školu. U tekućoj školskoj godini u Jerković školi ima 118 đaka osmog razreda.
– Ova godina je još specifičnija u odnosu na prethodnu jer već sada onaj deo koji smo ranije odrađivali vezano za program samospoznaje, takođe, radimo virtuelno. Deca dobijaju prezentcije u kojima se upoznaju s važnim segmntima, šta je to u okviru profesionalne orijntacije važno. Što se tiče privrede, interesovanje postoji jer oni nakon završene srednje škole koja je deo dualnog sistema obrazovanja mogu da računaju na siguran posao i zaradu i td. Međutim, ja ne mogu da kažem da smo imali prveliki broj zainteresovanih učenika. Bilo je samo petoro učnika koji su podneli zahetv i potpisali formular koji se nakon završnog ispita popunjavao. Oni su svi raspoređni u date smerove. Nama privreda u procesu profesionalne orijntacije pomaže u tom smislu što su nam širom otvorili vrata da mi decu možmo da vodimo u date privredne objekte, u njuhove, ne samo procese proizvodnje, nego i procese funkcionisanja jer tu je širok dijapazon zanimanja koja deca mogu da upoznaju, tako da je meni jako žao što mi to ove godine nećemo moći da sprovedemo – kaže Milivojević i dodaje da će iznaći način da im se približi svet rada.
Međutim, Nataša Milivojević naglašava da bi bilo dobro da Program profesionalne orijntacije bude na nivou izbornog ili fakultativnog predmeta zato što on obuhvata jedan širok dijapazon stvari koje bi, pre svega bile podrška razvoju ličnosti svakog deteta. Dakle, kada se sistematično radi na tome, onda se može očekivati, kaže ona, da dete spremnije i kompletnije sagledava svet rada koji ga u jednom momentu njegovog života čeka. – Po meni profsionalna orijentacija je nešto što je jako važno, pa bi s tim bila i jasnija slika koliko deo programa dualnog obrazovanja zaista odgovara na potrebe ne samo privrde, nego i onih koji će biti polaznici datih smrova – smatra pedagog Jerković škole.
Projekat „Obrazovanje u službi privrede-škole za 21. vek“ sufinansiran je sredstvima budžeta Opštine Inđija.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu, nužno ne odražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.