Po prvom povratku iz Pariza, 1921. godine, Sava Šumanović je u Zagrebu priredio izložbu slika nastalih pod uticajem savremenog francuskog slikarstva, ali je naišao na veliko negodovanje. U Zagrebu je i zbog propagiranja moderne francuske umetnosti, po sopstvenom svedočenju, imao dosta neprijatnosti. Dobijanje bilo kakvog posla je postalo nemoguće i Šumanović je, kao veliki frankofil, odlučio da se, u jesen 1925, ponovo otisne put Pariza, gde je planirao da živi od slikanja.
Međutim, teško je dobio francusku vizu i to samo na šest meseci, a isti problemi su se nastavili i kasnije, uz povremenu zabranu prodaje slika. Šumanovića je to duboko pogodilo, s obzirom da je, kako je kasnije zapisao u tekstu Mesto predgovora, bio poznat kao frankofil, da mu je ime već prilično puta citirano u francuskoj štampi i da je imao osiguran prihod od kuće. Kako je zabeležio, mnogi drugi strani umetnici nisu imali sličnih problema, iako su im slike bile „slabašne“ i „antifrancuske“. U Parizu je radio u nervozi, išao na ankete u policiju i stalno strepeo da li će moći da ostane ili ne. Problemi sa vizom su kasnije znatno doprineli Savinom nervnom rastrojstvu i definitivnom napuštanju Pariza, u martu 1930. godine. Tako je najpoznatiji frankofil među svim jugoslovenskim slikarima postao ravnodušan za Francusku i njeno savremeno slikarstvo.
Viza je Šumanovića u početku obavezivala na status „đaka“, što ga je duboko povredilo, jer je bio davno svršeni student, već istaknut slikar, tridesetogodišnjak. Ipak, prihvatio je postavljene uslove i ponovo je učio kod Andrea Lota. Posećivao je muzeje i brižljivo studirao slikarstvo starih majstora, Fragonara, Engra, Žerikoa, Renoara, Sezana, divio se Matisu. Redovno je izlagao na Jesenjem salonu i Salonu nezavisnih. Njegov boravak je jedino bio moguć uz materijalnu podršku roditelja koji su, po Savinom svedočenju, bili i ostali njegove najveće mecene.
Po dolasku u Pariz, krajem 1925, Šumanović je privremeno stanovao u hotelu „Hotel des Ecoles“, na broju 15, u ulici Delambr (Rue Delambre), koja jednim krajem izlazi do raskrsnice dva bulevara: Monparnas i Raspaj. Tu izlazi i ulica Brea, u kojoj je stanovao 1921, a drugim krajem do bulevara Edgar Kine, na raskrsnicu sa ulicama Odesa i Monparnas. Potom je zakupio atelje u zgradi broj 5, u ulici Danvil (Rue Danville). Ova kratka ulica se nalazi neposredno iza zgrade Opštine 14. arondismana, izlazi i na ulicu Dager, nedaleko od trga Denfer-Rošro. Pored je Francuski muzej fotografije. Do srca Monparnasa vodi istoimeno groblje, gde su sahranjene brojne ličnosti iz javnog i kulturnog života Francuske.
U ateljeu, u ulici Danvil, nastala su kapitalna dela, kao što su „Pijani brod“ i „Doručak na travi“, iz 1927, koja pripadaju najboljim ostvarenjima modernog srpskog slikarstva. Drugi pariski period je u slikarskom smislu kod Šumanovića označio povratak realnom, za razliku od prvog perioda koji je, nakon usvajanja kubizma i postkubizma, značio udaljavanje od realnog i stvaranje nove realnosti slike.
Interesantna je jedna anegdota koju je Šumanović zabeležio, a vezana je za izlaganje na Jesenjem salonu, 1926. godine. Gospodin Krog, član žirija mu je kasnije otkrio kako su svi srpski, hrvatski i slovenački slikari bili odbijeni, pošto njihova država nije otkupljivala slike francuskih umetnika, pa su im u Parizu samo smetali. Krog je, ipak, glasao za Šumanovićevu sliku, jer ga je on to zamolio, a slika mu se uz to i dopala. Čudio se kasnije kako je na kraju svaki od ovih umetnika imao izloženu po jednu sliku. Bio je to rezultat Savine intervencije kod sekretara Salona, kome je pomenuo kako su „dva njegova znanca i on poznati kao prijatelji Francuske i njene umetnosti“, te je sekretar, kad je to čuo, sâm, ne pitajući nikoga, zapisao slike ovih umetnika kao „uzete“!
Mada je viza Šumanoviću povremeno zabranjivala prodaju slika, on je u Parizu imao kupaca, o čemu i sâm svedoci u tekstu Mesto predgovora, gde pominje „ljubaznog gospodina Merka“, „svog bivšeg kupca“. Takođe, francuska vlada mu je otkupila akt „Kupačica“ sa Salona 1926, a kasnije i jednu sliku sa aukcije.
Šumanović je, 1927, zajedno sa drugim umetnicima učestvovao u oslikavanju novog restorana „Kupola“ (La Coupole) na bulevaru Monparnas, kod raskrsnice sa bulevarom Raspaj, koji je uz već postojeće restorane Le Dome i La Rotonde postao stecište boema, umetnika i turista sa svih strana sveta. Oslikao je kompozicije pričvršćene na gornji deo prvog stuba glavne sale, uz ulaz, koje su tamo i danas. Dansing sala u suterenu ovog najvećeg pariskog restorana je bila popularno mesto za zabavu. Glavna sala „Kupole“ je zbog slika na stubovima i pilastrima, kao i podnih mozaika, stekla status spomenika kulture.
Slika „Pijani brod“ je izložena na Salonu nezavisnih, 1927, i privukla pažnju likovne kritike. Reprodukovana je na naslovnoj strani specijalnog broja časopisa „Krapujo“ (Le Crapouillot), iz februara 1928. godine. Salon nezavisnih je postao masovna smotra sa po više hiljada izloženih slika, čime još više dobija na značaju činjenica da je baš Šumanovićeva slika izabrana za naslovnu stranu jednog časopisa.
Pored plodne stvaralačke aktivnosti, Šumanovićev život u Parizu su, od 1925, pratile brojne teškoće. Bili su to problemi sa vizom, zabrana prodaje slika, te nedostatak novca, duhovna iscrpljenost usled emotivne preosetljivosti, fizička iscrpljenost usled loše ishrane, raskid dugogodišnje emotivne veze sa vajarkom Antonijom Koščević… Zapisao je da je sve to vreme „bila oštra borba u sebi samom, protiv žalosti, sentimentalizma, te sam radio slike u vedrom tonu, sa veselim koloritom“. Međutim, nije uspeo da prevaziđe teškoće. „Pijani brod“ je nastao u grozničavom radu, za sedam dana i sedam noći i pored dobrih napisa u štampi izazvao je i loše usmene kritike, što je isprovociralo preosetljivog i već oslabelog umetnika. Umor i jaka groznica su ga savladali i u februaru 1928. godine je doživeo nervno rastrojstvo.
Sava je prestao da slika i početkom marta se vratio kući na lečenje. U Šidu se, nakon odmora i lečenja, tokom leta ponovo posvetio slikarstvu. U septembru je u Beogradu priredio izložbu sa velikim uspehom, te je prodao sve slike. Novi uspeh ga je ohrabrio i delovao vrlo podsticajno, pa je sa zarađenim novcem, u jesen 1928. godine, mada po sopstvenom priznanju već teško bolestan, poslednji put krenuo u Pariz.
(Nastavlja se)