Posle uspešnog izvođenja, 2010, u revijalnom delu programa Sterijinog pozorja, na “daskama” beogradskog Narodnog pozorišta i drugih domaćih teatara, komad Cajkača, dvoje mitrovačkih autora, biće premijerno prikazan i u Sremskoj Mitrovici. Reč je o celovečernjoj predstavi mlade spisateljice i dramaturga dr Milice Konstantinović, prema motivima knjige Opet Cajka iz Novoga Sada, tamburaša i novinara “Sremskih novina” Zlatka Zrilića, koju će ovdašnja publika moći da vidi, 5. novembra, u Pozorištu “Dobrica Milutinović”. Izvešće je nešto izmenjeni ansambl sada već svršenih studenata glume Akademije umetnosti Slobomir P Univerziteta iz Bijeljine, u klasi prof. Ljiljane Blagojević, kojima je to bila diplomska “ulaznica” u svet teatra.
Pozorišni stvaralac u usponu, Milica Konstantinović (Sremska Mitrovica, 1982), diplomirala je, 2005, na odseku za dramaturgiju beogradskog Fakulteta dramskih umetnosti. Prošle godine je doktorirala sa tezom Istorija, nacija, Holivud: filmski mjuzikl, na interdisciplinarnim doktorskim studijama Univerziteta umetnosti u Beogradu, na Grupi za teoriju umetnosti i medija. Izvedeno je više njenih radio drama (Utopljene duše, Veza, Narogušeni ljuti zmaj), pozorišnih komada (Groš i po, Četiri asa), napisala je nekoliko filmskih scenarija, kratkometražni film Edina, u režiji Nenada Mikovića, nagrađen je na festivalu u Krakovu (2007)…
Milica svoje teorijske radove i drame objavljuje u časopisima “Teatron” i “Scena”, svojevremeno je bila najmlađi član žirija BITEF-a, danas predaje na Akademiji umetnosti u Bijeljini. I na određeno vreme, kao dramaturg, radi u mitrovačkom pozorištu.
Otkud dr Milica Konstantinović u svom rodnom gradu, pošto se prethodno “oprobala” na scenama u Beogradu, Novom Sadu, Bijeljini i Sarajevu, u Zaječaru i Negotinu, a uskoro će u Kraljevu biti postavljen njen nagrađeni komad Hipebolični parabolid?
– U Beogradu važi ona izreka: “Mala bara, puno krokodila”, valja imati dobre pozicije, dok su male sredine izazov za pozorišne eksperimente, u njima ima puno talentovanih mladih ljudi. Nevolja je što mitrovačko pozorište nema glumački ansambl, odgovorni misle da glumci moraju biti iz samog grada, a ne i sa strane. Naše pozorište je jedno od najstarijih u Vojvodini. I ne samo zbog toga, trebalo bi više ulagati u njegov razvoj, jer pravog grada nema bez pravog pozorišta. Smatram da i male sredine mogu da budu izvorište kulture, a ne samo veliki centri kojima mladi uglavnom teže – kaže Milica, uz opasku da gostovanje predstave Cajkača otvara još jednu temu za razmišljanje.
Naime, u Bijeljini postoji Teatar “U buntu” koji ima dobar, mlad glumački ansambl, ali nema zgradu, dok Sremska Mitrovica ima sjajan pozorišni prostor – bez zaposlenih glumaca. Eto prilike za saradnju!
A što se tiče predstave Cajkača, koja će biti izvedena u okviru gradskih novembarskih svečanosti, mlada autorka i dramaturg tvrdi da je u pitanju “izvorna komika, pogodna da mladi glumci, sa malo sredstava, pokažu sve svoje veštine”. Komad je razigran i veseo, njegovo tkivo čine Zrilićeve cajke i ojkače Nenada Grujičića, koje su u osnovi veoma slične:
– Taj materijal mi je omogućio da ga, kao parodiju, oživim na sceni, da se i pisac i glumci vrate na tzv. antički stepen komike. Imamo i srpske i bosanske glumce, reč je o srpsko-bosanskoj svadbi, koja pokazuje koliko su narodi Balkana međusobno slični i mnogo toga ih povezuje. Parodija – kako to izgleda kad ljudi na trenutak zaborave probleme, počnu da slave i vesele se. Svadba je data u modernom fazonu, replike i stihovi su savremeni: mlada i mladoženja nemaju posao, dolaze lažni rođaci da bi se najeli i napili, žene su frustrirane, pa se dokazuju preko mladih ljubavnika… Ono što je najvažnije, pokušala sam da u suštini vulgarne cajke iznesem na jedan čedan način – rekla nam je dr Milica Konstantinović, dramski stvaralac koji tek treba da pokaže svoje nesumnjive autorske kvalitete.
D. Poznanović