• utorak, 7. decembar 2021.
Privrednici o dualnom obrazovanju: dobijamo obučene radnike
Projekti
0 Komentara

Privrednici o dualnom obrazovanju: dobijamo obučene radnike

10. decembar 2020. godine

Poslodavac i pored toga što plaća đaka i obezbeđuje prevoz, na dugoročnom planu dobija obučenog radnika koji odmah posle škole ili fakulteta počinje da radi ravnopravno sa ostalima, što je takođe isplativa investicija na duže staze

Piše: S.Belotić

Ruma – Dualno obrazovanje ovih godina u školama se više sprovodi kao eksperiment, ali u skorijem periodu trebalo bi da postane obaveza. To znači da će se đaci delom obrazovati u školama, a većim delom u kompanijama i na taj način odmah posle škole biti spremni za rad. Škole u Sremu polako uvode eksperimentalna odeljenja po dualnom sistemu, ali kako je to još uvek novina kod nas, proći će još mnogo vremena dok đaci i roditelji ne shvate da prilikom odabira obrazovanja treba uzeti u obzir i tržiše rada, koje kompanije posluju na našem terenu i gde će im deca raditi posle škole ili fakulteta. Negde se stvari pomeraju nabolje, a najbolja reklama su deca koja već neko vreme odlaze na praksu u firme, uče se konkretnom poslu, zarade koji dinar, koji za njih ima velik značaj, i odmah nakon škole dobijaju posao. U ovom slučaju važnu reč vodiće i sada vodi privreda, gde je ovaj sistem zaživeo.

Stav Unije poslodavaca je da obrazovanje mora odgovarati potrebama tržišta i da je učenje kroz rad jedini put ka obezbedjivanju kvalitetne i dobro obučene radne snage – iz kojih razloga je nepohodna efikasna i efektivna reforma sistema obrazovanja u Republici Srbiji, ali uz pravovremeno uključivanje svih neposredno zainteresovanih strana u čijem interesu se ova reforma sprovodi.

Vladimir Lalosevic UPV - 2– Smatramo da bi Zakon o dualnom obrazovanju morao da obezbedi uslove za sticanje, usavršavanje i razvoj kompetencija u skladu sa potrebama tržišta rada i da bude podsticajan za poslodavce da se uključe u njegovo aktivno sprovođenje, i kao takav bi morao da se oslanja na Strategiju razvoja obrazovanja i Strategiju razvoja industrije u Srbiji, te da poštuje načela i druge odredbe celokupnog zakonodavnog sistema Republike Srbije (Zakon o radnu, Zakon o volontiranju, Zakon o socijalno-ekonomskom savetu, Uredbu o utvrđivanju opasnog rada za decu i dr. propisi) – jednostavno ne može da predstavlja neki izdvojeni akt, donet za sebe, već akt koji treba da »živi«, da se sprovodi i omogući održivi privredni razvoj, doprinese jačanju konkurentnosti srpske privrede i razvoju preduzetništva, izgradnji fleksibilnog tržišta rada i kompetentnoj radnoj snazi i promovisanju privrednog prostora Srbije kao respektabilne investicione destinacije. Ulaganje u obrazovanje u Srbiji je nedovoljno i sa stopom od 4% smo znatno ispod proseka zemalja EU, gde to ulaganje iznosi 5,5%. Nominalno, to znači da Srbija u obrazovanje ulaže 2 milijarde dolara, a npr. Nemačka 150 milijardi, istakao je Vladimir Lalošević, predsednik Unije poslodavaca Vojvodine.

Unija poslodavaca Vojvodine aktivno je uključena u evopske projekte koji se odnose na obrazovanje i bolju pripremu mladih za tržište rada. Jedan od takvih projekata koji je završen prošle godine jeste MASTER 5 (u okviru ERASMUS+ programa) koji je za cilj imao izradu kurikuluma za obuku automehaničara za V stepen i dobijanje majstorskog pisma. Trenutno rade projektu SENVIBE – “Jačanje obrazovnih kapaciteta u oblasti inženjerstva buke i vibracije razvojem kompetencija i saradnje između interesnih grupa“ – takođe u okviru ERASMUS programa, koji će modernizovati postojeće kurseve iz oblasti buke i vibracija, kao i razviti i primeniti nove kurseve prilagođene studentima preddiplomskih programa šest različitih inženjerskih odeljenja (Inženjerstvo životne sredine, inženjerstvo zaštite na radu, mašinogradnja, elektrotehnika, građevinarstvo i saobraćajno inženjerstvo), a biće razvijen i potpuno novi program u oblasti vibroakustike. Unija poslodavaca ima i razvijen svoj program obuke ’’Uđite u svet rada – Šta znači biti poslodavac’’, koji je namenjen učenicima osnovnih, srednjih i visokoobrazovnih institucija, kroz koji se na vrlo jednostavan i slikovit način mladima približava privreda, svet rada i svet kapitala.

Aleksandar Radovanovic i Petar BorovicDualno obrazovanje kao pozitivan trend navodi i Petar Borivić, suvlasnik firme „Boreal“ Kraljevci nadomak Rume. Ovo je firma koja se bavi proizvodnjom i opremanjem ekskluzivnog nameštaja, drvnih elemenata i enterijera, 95 odsto izvozno orijentisana, u većinskom vlasništvu švajcarskog „Girz Bergen holdinga“ i manjinskom vlasništvu Petra Borovića iz ovog rumskog sela. U ovoj kompaniji je već zaživela praksa da se đaci iz Srednje prehrambeno-šumarske i hemijske škole u Sremskoj Mitrovici, profil tehničar za oblikovanje nameštaja i enterijera, obučavaju na ovom mestu i stiču znanja koja će im omogućiti lakše zaposlenje odmah po završetku škole.

– Svesni smo činjenice da kapitalizam ne mari mnogo za čoveka, ali ima i onih koji gledaju širu sliku, ulažu u ljudske resurse, škola ima priliku da promoviše svoje obrazovne profile, đaci da nauče mnogo više nego na časovima praktične nastave. Poslodavac i pored toga što plaća đaka i obezbeđuje prevoz, na dugoročnom planu dobija obučenog radnika koji odmah posle škole ili fakulteta počinje da radi ravnopravno sa ostalima, što je takođe isplativa investicija na duže staze, kaže Petar Borović, direktor i delom vlasnik kompanije „Boreal“ Kraljevci.

– U pitanju je i zajednički interes, ali svakako ima i entuzijazma. Deci treba dati malo elana i volje i to možda i najviše urodi plodom. Ta saradnja je ozvaničena, mi smo socijalni partneri sa TŠC školom i potpisali smo ugovore o dualnom obrazovanju. Konkretno deca koja su dolazilan na praksu preko leta bila zakonski pokrivena  preko sudentske zadruge, učenicima na dualnom obrazovanju se u skladu sa propisima na roditeljski račun uplaćuje novac. To je novac na koji smo se obavezali kada smo prihvatili partnerstvo u dualnom obrazovanju. Ne samo da obavljaju praksu, oni rade i doprinose firmi i svakako su taj novac zaradili. Mi kao firma radimo složene projekte, na najsavremenijim mašinama i siguran sam da će svi oni kad završe školu uz ovu praksu biti spremni za tržište rada i vredeće, objašnjava poslodavac Petar Borović.

Borović kaže da je ovakav sistem dugoročno predstavlja džek pot, jer prema njegovim rečima firma vredi koliko vrede ljudi u njoj. Stoga kao poslodavac kaže da bi svaka firma trebalo da na ovakav način ulaže u ljudske resurse i oblikuje radnike dok su još mladi, jer se tako stvara dugoročna obostrana korist.

Projekat „Dualno obrazovanje-od zamisli do ostvarenja sna“ sufinansiran je sredstvima Ministarstva kulture i informisanja Vlade Republike Srbije.

Stavovi izneti u podržanom projektu, nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

TRENUTNO NEMA KOMENTARA.

Leave a Reply

%d bloggers like this: