• Tuesday, 5. July 2022.
Kad fantazija postane stvarnost
Reportaža | Sremska Mitrovica
0 Komentara

Kad fantazija postane stvarnost

24. November 2016. godine

Iako je relativno mlada, “KosPlej” scena u Srbiji iz godine u godinu okuplja sve više zainteresovanih, a publika koja je za nju vezana, dolazi iz kruga ljubitelja naučne i epske fantastike, video-igara i raznovrsne literature

Piše: S. Lapčević

Pravljenjem kostima baziranih na filmu, knjigama i video igrama, Mitrovčanin Stefan Međedović bavi se već više od godinu dana. Popularnim rečnikom rečeno, ova  savremena umetnost naziva se “KosPlej”, što je svojevrsna kovanica nastala spajanjem dve reči “costume” i “play” (odnosno “kostim” i “igra” u prevodu na srpski), na Zapadu je u punom zamahu, u Srbiji na početku, a u Sremu je upravo zahvaljujući Stefanu tek počela da živi. Nedavno, svoj kostim koji predstavlja repliku oklopa Džona Šeparda, glavnog protagoniste naučno-fantastične video igre “Mas Efekt” ovaj mladi i kreativni Mitrovčanin predstavio je i na “Beokonu” velikoj Konvenciji internacionalne pop kulture održane u Beogradu.

Стедан– Iako je relativno mlada, “KosPlej” scena u Srbiji iz godine u godinu okuplja sve više zainteresovanih. Imamo već nekoliko Konvencija i takmičenja, a publika koja je vezana za scenu obično dolazi iz kruga ljubitelja naučne i epske fantastike, video-igara i raznovrsne literature. Među takvima je i Petra Nikolić, dugogodišnji “kosplejer” sa dosta kompleksnim i kompletnim kostimima koja je osvajala nagrade širom Srbije. Njene kreacije su me podstakle da se i sam oprobam, priča nam Stefan.

Plod višemesečnog rada

Svoj prvi kostim, Stefan je napravio prošle godine. Pre toga bavio se pravljenjem verižnjača i drugih delova srednjovekovnog oklopa, pa je znanje stečeno na iskustvu srednjovekovnih majstora iskoristio i u “KosPleju”.

– Uprkos činjenici da sam praktično početnik, želeo sam da napravim nešto što je više od prostog kostima, pa sam dugo vremena tragao za materijalom koji ima svojstva i funkciju oklopa, kako bih napravio što verniju repliku zaštite koju u jednoj od meni najdražih video-igara nosi “komandant Šepard”, nastavlja Stefan. – Sam proces izrade trajao je više meseci, počevši od izrade oklopa sa računara, preko krojenja modela od papira. S obzirom da sam se odlučio za izradu od fiberglasa kako bih oklopu dao u isto vreme i potrebnu čvrstinu, otpornost na udarce, suočio sam se sa problemima težine i ne prevelike fleksibilnosti, koja je mogla da se reši jedino veoma preciznim ukrajanjem. Prva dva meseca sam bacio veliki broj modela koji su bili ili preveliki ili premali, ili su trpeli određene deformacije prilokom nanošenja fiberglasa.

Oklop koji je publika imala priliku da vidi u Beogradu, čini preko hiljadu spajanih segmenata od papira u samom modelu. Na te celine naneto je više slojeva fiberglas tkanine sa unutrašnje strane koji mu daju čvrstinu i delimičnu elastičnost, kao i auto gita sa spoljašnje strane koji oklopu daje finalni oblik.

– Oklop je  postavljen sunđerom sa unutrašnje strane, radi veće udobnosti. Kompleksnost celog procesa je u tome što osoba koja pravi mora i da poznaje manipulisanje dimenzijama modela na računaru, da bude i krojač, da poznaje materijal, da ima veštinu obrade istog, njegovog farbanja i korišćenja alata. U mom slučaju jedino što sam imao kada sam počinjao bila je upornost, a sve ostalo sam naučio u samom procesu izrade, dodaje Stefan.

Kreativnost i kvalitet na prvom mestu

Џон ШепардMeđedović je za sada jedini Mitrovčanin koji se bavi ovim vidom popularne umetnosti. Za razliku od “kosplejera” na Zapadu, srpski pop-umetnici još uvek ne mogu da žive od svog rada. Ipak, Stefan se nada da će mu razvoj veštine i kompleksnosti pri pravljenju omogućiti da se probije i na ino-sceni.

– Što više novca možete da uložite, to ste bliži uspehu. Segmenti oklopa mogu da koštaju od nekoliko desetina do nekoliko hiljada evra. Naši “kosplejeri” će teško doći do prilike da ulože toliko para, ali se trudimo da nedostatak materijalnih sredstava nadomestimo kvalitetom proizvodnje. U krajnjem, samo tako možemo brendirati svoje radionice. Kreativnost majstora i kvalitet izrade su od presudnog značaja. Ideja imam, mašte mi ne nedostaje, dosta sam naučio od roditelja koji su mi od malih nogu pravili kostime za maskenbale i omogućavali mi da učestvujem u njihovoj izradi, a trenutno učim i od najboljih “kosplejera” u svetu. Mnogi od njih, zaključuje Stefan, počeli su kao mali proizvođači, a sada rade kostime za Holivud i kompletnu američku i evropsku filmsku industriju.

 

TRENUTNO NEMA KOMENTARA.

Leave a Reply

%d bloggers like this: