Standarde povoljnog poslovnog okruženja u Srbiji uvela je 2007. godine Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj (NALED) u saradnji sa Američkom agencijom za međunarodni razvoj (USAID). Sertifikacija je namenjena svim opštinama i gradovima koje žele da unaprede uslove za poslovanje u svojim sredinama, privuku nove investicije i podstaknu razvoj lokalne ekonomije. Svaka opština, uključena u proces sertifikacija, dobija konkretne preporuke koje je reforme potrebno da sprovede kako bi stvorila povoljno poslovno okruženje koje podrazumeva efikasnu administraciju, transparentu lokalnu samoupravu, odgovarajuću infrastrukturu i partnerski odnos prema privredi.
Kako je Srem postao region sa najviše sertifikovnih lokalnih sredina, o tome kakva su očekivanja, ali i dosadašnja iskustva Inđije koja je ranije dobila sertifikat, za „Sremske novine“ govore čelnici sredina sa povoljnim poslovnim okruženjem.
Povoljni uslovi poslovanja
– Sada, kada je proces dobijanja sertifikata završen, to izgleda dosta lako, ali oni koji su ga sprovodili u Kancelariji za lokalni ekonomski razvoj znaju šta su sve morali da urade da ovo ostvarimo – kaže gradonačelnik Sremske Mitrovice Branislav Nedimović.
Grad Sremska Mitrovica je ovaj projekat započeo pre blizu dve godine i to je podrazumevalo kompletno prestruktuiranje lokalne samouprave vezano za investicije, prilagođavanje rada investitorima, ali i promene u komunikaciji sa građanima koje su ranije ostvarene preko uslužnog centra.
– Formirana je posebna Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj, usvojena je strategija razvoja grada, izvršeno kompletno „uvezivanje“ javnih preduzeća i institucija u gradu i urađen niz formalnih stvari kao što su ne samo izrada već i izgled gradskog sajta i sadržaj gradskog sajta. Dakako, ovaj projekat je obuhvatio i određene kriterijume u komunikaciji sa privatnim sektorom – objasnio je mitrovački gradonačelnik i istakao da je Sertifikat potvrda da ostvarenog, ali on, sam po sebi, ne znači ništa ako se započete aktivnosti ne nastave.
Gradonačelnik ističe i da dokument jeste važan, jer kad dolaze investitori odmah pitaju da li je lokalna samouprava sertifikovana od strane neke državne institucije?
– Sertifikat dokazuje da neka opština ispunjava sve uslove da sarađuje sa inostranim i domaćim investitorima i uopšte da utiče na dalji ekonomski razvoj. Oni koji su dodelili sertifikate će i dalje proveravati da li dostignute uslove imamo i dalje – podseća Danijela Međedović iz Kancelarije za lokalni razvoj.
Lokalne samouprave – najbolji partner
Neposredno po povratku iz Beograda, pitali smo predsednika Opštine Ruma Gorana Vukovića šta će ovaj sertifikat značiti drugoj strani, odnosno budućim investitorima.
-Sertifikat podrazumeva garanciju investitorima, koji se opredele da investiraju u Rumu, da će im lokalna administracija biti najbolji mogući partner, a to znači da će skratiti rokove za pribavljanje neophodne dokumentacije i investitori će biti u prilici da svoju investiciju realizuju na način koji je za njih najkvalitetniji. Opštinske odluke, koje smo u ovom procesu doneli, su takve da omogućavaju iznalaženje najboljih rešenja za investitore – kaže Vuković.
Na pitanje šta će sve ovo značiti za lokalne samouprave, predsednik Vuković je istakao:
-To je najbolje rešenje za investitore, ali i za lokalne samouprave. Naš jedini i najznačajniji cilj je zapošljavanje, otvaranje novih radnih mesta. Mi u Rumi imamo industrijsku zonu “Rumska petlja“, ona je opremljena potrebnom infrastrukturom: put, struja, gasovodna mreža… Lokacija je gotovo idealna za industrijske i druge pogone, tako da sada sasvim spremno čekamo investitore.
Okrenuti građanima i investitorima
Opština Inđija je još pre pet godina dobila sertifikat Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj kao opština sa povoljnim poslovnim okruženjem. Šta je bio uslov za dobijanje sertifikata, a šta je usledilo nakon toga, Goran Ješić, predsednik opštine Inđija kaže:
– Sertifikat sam po sebi ne znači ništa kao ni sam datum ulaska u Evropsku uniju. Ali da bi se došlo do njega, moraju se, pre svega, stvoriti određeni uslovi da bi bili bolji prema svojim građanima, a samim tim i prema investitorima. Najvažnije je bilo stvoriti povoljne uslove za strana ulaganja. Praktično, to je ista priča i sa Evropskom unijom. Mnogo je značajnije sprovesti određene reforme za boljitak života građana nego odrediti sam datum ulaska u EU, podvlači paralele Ješić.
Da je opština Inđija zasluženo dobila sertifikat govore činjenice o dolasku stranih investitora, čak i u godinama krize.
– Naša administracija je uspela da iskomunicira sa investitorima i u vreme recesije, da ih ubedi da ostanu i investiraju ovde, da im izađu u susret sa raznim paketima podrške, da grade i uposle građane Inđije pa i celog Srema, kaže Goran Ješić.
Kada je reč o odnosu prema građanima, još 2002. godine lokalna zajednica je otvaranjem prijemnog odeljenja, neke vrste uslužnog centra, iz osnova promenila odnos prema građanima.
– Kasnije smo to nadogradili uvođenjem Sistema 48 i upotrebom Geografsko informacionog sistema. Time smo omogućili da imamo, ne pet, nego 55.000 inspektora i da nastojimo da rešimo svaki problem na koji građani ukažu. Na ovaj način smo uspeli da korupciju spustimo na najniži nivo, ne samo u Srbiji, nego u regionu i šire. Najveće prisustvo korupcije bilo je u izgradnji i stanogradnji. Uvođenjem elektronskih sistema koji su dostupni svakom građaninu – možete da pogledate broj parcele, šta tu može da se gradi, koliko treba vremena za građevinsku dozvolu ili u kojoj je fazi je izgradnja – rekao je Goran Ješić, predsednik opštine Inđija i dodao da je uvođenje elektronske uprave umnogome doprinelo da pojedine svetske poznate kompanije dođu baš u Inđiju.
E.S.N.