U januar i februar zime 2012. vratili nam se snegovi iz pedesetih. Led okovao reke, zaustavio lađe i pretio da blokira Đerdap. EPS radi do usijanja. Pod snežnim nanosima i ledenim danima sabijeni u sobe gledamo dnevne televizijske izveštaje. Formiraju se krizni štabovi, uvodi vanredno stanje. U tom duhu se nastavlja s procenom; nakon topljenja ogromne količine snega prete poplave. Iz kriznog štaba Vlade poručuju da treba odmah i to u kontinuitetu formirati novi štab za nastupajuću elementarnu nepogodu – odbranu od visokih voda. Opreznost je majka mudrosti. Dovde se nikom ništa ne može zameriti. Sem jedne sitnice, procene stručnjaka i političara demantovalo vreme. Sneg se otopio a nivo reka ostao na istom. Nisu nam saopštili da li su rasformirali Štab za odbranu od poplava. Međutim, nešto još važnije nije saopšteno: gde je struka i politika promašila? I tako sve dok jednog dana nisam sreo čoveka koji se kao laik bavi meteorologijom. On mi kaže da je od avgusta do kraja prošle godine bio nezapamćen mali broj dana sa kišom. Vlaga se povukla do duboko u zemlju. Sneg koji je pao u januaru i februaru ove godine nije bio dovoljan da sastavi površinsku vlagu sa onom iz dubina. I to je odgovor prirode. Sneg se otopio, a poplava nema.
Nepoznavanje procesa
Kakve veze ovo ima sa našim izborima. Ima i to u tri ravni posmatranja. Prvo, kao što prirodne procese posmatramo preko glasnogovornika, u ovom slučaju Kriznih štabova, tako i društvena kretanja poimamo preko glasnogovornika partija pred izbore. Poverujući jednima i drugima (prirodnim i društvenim pi-arovima) najčešće se posle izbora (ili u prirodi posle snega) iznenadimo, a u sopstveno opredeljenje i razočaramo. Suštinski iznenadilo nas je nepoznavanje procesa kako u prirodi tako i u društvu. Proverite ovu tezu na sebi i kod sebe (posle izbora).
Druga ravan posmatranja je oblikovanje javnog mnjenja. Pritisak medija u internet jonosferi dobija neslućene razmere. Imam utisak da svo vreme živimo pod budnim okom raznih kriznih štabova. Velik brat nas posmatra i u tom posmatranju on svesno, a nas nesvesno preoblikuje. Zavede i odvede. Što reče aforističar Ilija Marković “Sudbina nebeskog naroda zavisi od rasporeda zvezdica na epoletama” . Naša sazvežađa su u rasporedu skupštinskih klupa u Parlamentu sa nijansama žutog, plavog, zelenog.
I treća najbitnija ravan. Kako sresti običnog “meteorologa” da nam razjasni dešavanja u društvu kao što je meni to uradio laik za vreme visokih snegova i ono posle, s početka ove priče. A mnogo je takvih među nama, koji jednostavno mogu da kažu: vlaga je do duboko u zemlji, čitaj: niska zaposlenost. Bez obzira koliko prizivali kušu, dalje čitaj: strane investicije neće se sastaviti donja i gornja površinska vlaga, neće se rešiti problem nezaposlenosti, a onda ni krize u Srbiji koja je dovedena na rub nerazvijenosti. Moramo se sami latiti posla i sami sebi pomoći po receptu nobelovca dr Muhameda Junusa: “Nema boljeg načina da se pomogne nerazvijenima od toga da im se omogući da oni pomognu sami sebi”.
Deficiti svuda oko nas
Srbija je danas dakle nerazvijena. Sama sebe ne može da hrani, oblači i leči. Deficiti svugde oko nas a najtežći i po posledicama najgrublji su oni u načinu razmišljanja. Običan poznavalac naših prilika u svojoj propovedi dalje će nam reći da menjajmo sebe, te da u tom menjanju pretresemo sve institucije koje se napajaju iz budžeta ili finansiraju po sili zakona i to samo sa dva aspekta: njihovih učinaka i troškova. Demokratija je dobra dok ne metastazira, dok ne uhvati korene. A kad uhvati korene tada se ponavljaju ritmovi: pred izbore izvučemo predsednika ili predamo blanko ovlašćenja nekoj partiji i ona od tada vlada ne u ime nas već sa nama i to tako četiri godine. Koalicije su kao snegovi zature tragove predizbornih kampanja. Nama ostaje da čekamo naredne izbore za četiri godine, da bi opet po naški Jovo nanovo, promašili metu. Zemljama koje su na nivou standarda Švedske ili SAD ne žuri se, ali nama u Srbiji propusni kapaciteti demokratije postaju uski i spori. Daleke su četiri godine zemlji koja propada. Nažalost, ni skraćivanje izbornog ciklusa ne bi ništa novo donelo, niti preokrenulo. Kako onda uspostaviti strujanje jačih uticaja birača na vlast. Očigledno zemlje koje su na silaznoj putanji svog razvoja moraju tražiti dodatne mehanizme pritiska javnosti na već „osvojenu“ vlast.
Izlazim sa jednom novom društvneom inicijativom. Da se za naredne četiri godine u svakom mesecu proglasi za noseću temu meseca jedna od institucija sa pozicje iz rashodnog dela budžeta. Uzeću kao marginalan, efemeran, nevažan, ali dovoljno ilustrativan primer instituciju zaštitnika građana. Ima ih na tri nivoa: grad, pokrajina i Republika. Uveli smo ih po receptu sveta koji se na taj način brani od tromosti i neefikasnosti državne administracije. Međutim, mi se moramo braniti i od zaštitnika. To svet nije predvideo ali naša specifičnost zahteva dodatni oblik zaštite građana i od zaštitnika. U primeru izabranog meseca „zaštitinka građana“ grad bi otvorio svoje zaštitnike, pokrajinci svoje i Republika zaštitnika građana republike Srbije.
Birali ste-gledajte
Recimo da se zadržimo na pokrajinskom nivou, prvo bi Skupština Vojvodine na svoj dnevni red u tom mesecu stavila izveštaj o radu pokrajinskog ombudsmana. Šta bi mi u tom izveštaju videli, tabele, kolone, koliko je predmeta podneto, na koliko reagovano, koliko rešeno, koliko obustavljno. Uz to bila bi i priča o uslovima rada, okruženju, porastu žalbi i sično. Ovde je najveći domet statistika. Ako je vladajuća stranka zadovoljna sa izveštajem ombudsmana, onda ga većina izglasava i prihvata. Tu je kraj demokratije. Međutim jedna grupa građana koja je nezadovljna što je postupak po njihovom prigovoru obustavljen nemoćno sleže ramenima u smislu: hteli ste (birali ste) i sad gledajte. Ostaje im da svoje vratove istežu i glave okreću put suda u Strazburu. A tamo, mi zatrpali pisarnice suda. Da bi izbegli ovu vrstu zamki demokratije priča ide dalje. Moguće je uvesti nove institucije: okrugli sto stručne javnosti koji u tom mesecu raspravlja iz ugla struke o zaštitniku građana, sa više detalja, a i nezavisni su od partijske oligarhije. Sledi i teći krug: društvene mreže. Građani iznose svoje iskustvo i mišljenje o radu sa Ombudsmanom, navode primere, recimo, zataškavanja neke teme. Konačno i grupa građana koja je duboko nezadovoljna sa obustavom postupka iznosi svoju priču sa dokumentovanim obrazloženjem. Sve se to pomno prati i beleži. Ide i četvrti krug, dovode strani eksperti na ove teme. Sledi peti krug javna emisijia na televiziji „Utisak meseca“ gde svi pomenuti akteri izlažu svoje viđenje o instituciji – korisniku budžetskih sredstava ili onoj instituciji čije je finansiranje uvedeno silom zakon (komore na primer). Na kraju meseca svodi se rezime po krugovima; šta kaže Skupština, šta struka, šta građani, šta strani eksperti… i na bazi toga izvodi kompleksnija ocena i pravci daljeg rada ili smenjivanja ombudsmana. Ne čekaju se četiri godine u jalovoj demokratiji. Dodatne institucije ili pritisak javnosti treba maloj i isprepadanoj Srbiji. Slično je i po drugim budžetskim pozicijama.
(Nastaviće se)