Prvi period organizovanog horskog pevanja počinje formiranjem, prvog u Srba, Srpskog crkvenog pevačkog društva u Pančevu 1838. godine koje je, potom, decenijama bilo rasplodnik kako muzičke kulture, tako i patriotskih ideala srpskog građanstva. Dijalog između sveštenog lica i pojca obogaćen je tako što je na svešteničke vozglase odgovarao hor. Pevačke družine u prvom periodu karakteriše nedovoljna podrška i nerazumevanje viđenijih ljudi toga vremena za rad ovakvih umetničkih oblika delovanja i netrpeljivost od strane aktuelnih vlasti…
Tako u uvodu svoje nove knjige Horsko pevanje u Vojvodini 1838 – 1939. piše ugledni profesor klavira, horovođa, rukovodilac tamburaških orkestara i muzički pedagog Jovan Jerkov (Bačka Palanka, 1937), objašnjavajući ujedno i zašto se opredelio za pomenutu godinu u naslovu. A ovo njegovo delo, u izdanju Banatskog foruma (Zrenjanin, 2011), plod je višedecenijskog ličnog muzičkog delovanja i iskustva, temeljnog istraživanja, saradnje i pomoći brojnih poznavalaca horske tematike, iz svih vojvođanskih krajeva.
Sama priča, kaže Jerkov, počinje od prote Konstantina Asanovića, koji je uverio crkveni odbor da u Pančevu, 29. marta 1838, osnuje hor – Srpsko crkveno pevačko društvo. Ono naročito dobija na zamahu i ugledu pošto za horovođu dolazi Nikola Đurković (1812 – 1876), svestrana muzička i pozorišna ličnost, koji uvodi četvoroglasno liturgijsko pojanje, ne zanemarujući pritom izvođenje svetovnih kompozicija. Kako se dobar glas nadaleko čuo, uskoro su se oglasili crkveni horovi i u mnogim drugim mestima širom Austrije, Ugarske i Srbije, pa tako i u Rumi, Sremskoj Mitrovici, Sremskim Karlovcima, Šidu…
Za poštovaoce muzičkog života i čitaoce knjige Jovana Jerkova u Sremu, naročito će biti od koristi odeljak koji se odnosi na razvoj horskog pevanja između Dunava i Save. Posebno je obrađen začetak horskog života u Beočinu, Irigu, Rumi, Sremskoj Mitrovici, Staroj Pazovi i Šidu, takođe i u određenim seoskim sredinama – Čereviću, Vojki, Golubincima, Belegišu i Erdeviku. Naravno, nisu izostali Sremski Karlovci i Zemun, takođe i pojedina sremska mesta u današnjoj Republici Hrvatskoj.
Najviše horova u obuhvaćenom stogodišnjem periodu, kada je o Sremu reč, bilo je u Sremskoj Mitrovici, gde posebne zasluge pripadaju kompozitoru i horovođi Petru Krančeviću. Autor pominje sledeća mitrovačka društva i njihove horove: Srpsko crkveno pevačko društvo (osnovano 1865), Srpsko pevačko društvo “Stražilovo” (1912), Srpsko zanatlijsko pevačko društvo “Stražilovo” (1935), Hrvatsko pjevačko društvo “Nada” (1886), Hrvatsko ratarsko i prosvjetno društvo “Tomislav” (1910) i Omladinsko hrvatsko prosvjetno društvo (1920). U Rumi, postojali su Srpsko crkveno pevačko društvo (1862) i Hrvatsko pevačko društvo “Jedinstvo” (1920), a srpska crkvena društva još u Sremskim Karlovcima (1874), Šidu (1876), Staroj Pazovi (1903), Irigu (1905), Erdeviku (1906), Vojki (1907), Beočinu (između dva svetska rata), itd.
D. Poznanović