U periodu od 25. novembra do kraja januara sledeće godine u Muzeju Srema će biti prezentovan projekat – izložba u vidu ambijentalne instalacije, pod nazivom Venere Sirmijuma. Projekat nudi nov, interdisciplinaran pristup obradi muzejskog materijala.
Autori projekta su viši kustos-arheolog Jasmina Davidović i kustos-istoričar umetnosti Svetlana Subašić, a realizaciju su finansijski podržali Ministarstvo kulture Republike Srbije, Pokrajinski sekretarijat za kulturu i javno informisanje, Grad Sremska Mitrovica i privatni sponzori: Podrum vina “Probus” iz Sremskih Karlovaca, Udruženje poštovalaca vina “Markus Aurelius Probus” i medijski sponzor “Ekološki radio Fruška gora”.
Autentični arheološki (i umetnički) predmeti – fragmentovani ostaci nagih ženskih figura Venere, pronađeni na teritoriji nekadašnjeg političkog, vojnog i kulturnog centra Rimske imperije, biće izloženi očima javnosti nakon dužih priprema koje su zahtevale stručnu muzeološku obradu, konzervatorsko-restauratorske radove, kao i izradu i konstrukciju pomoćnih objekata predviđenih za postavku.
Pored klasičnog arheološkog pristupa, koji podrazumeva metodološke principe stručne obrade, komparativne analize i tipologiju ostataka materijalne kulture, ova izložba baca i novo svetlo na čitanje artefakata civilizacija prošlosti, analizirajući putem savremenih metodoloških pristupa istorije umetnosti predstavu nage ženske figure kroz semantičku prizmu kulturnih kodova. Discipline, kao što su studije kulture, roda i feministička kritika, ukazuju na skrivene slojeve sadržaja umetničkog dela i navode na razmišljanje koliko su ustaljena značenja, izvedena iz klasičnih metoda istorije umetnosti, bazirana na snažnim predrasudama koje su odraz normiranih kulturnih kodova i, u krajnjoj liniji, odnosa snaga i razlika u društvu (socijalnih, polnih, rasnih).
Bitan karakter postavke je njen multimedijski aspekt, jer sastavni deo ambijentalne instalacije čini digitalni displej koji u interakciji sa posmatračem i njegovim afinitetima pruža mnoštvo informacija, vizuelnih stimulacija i zabavnih sadržaja na temu izložbe. Ovaj segment izložbe, kao i kratki film – najavu, dizajn plakata, logo i uopšte vizuelni identitet kreirao je Tihomir Bešović.
Svetlana Subašić,
kustos Muzeja Srema