Osamdesetjednogodišnji Dušan Dule Ralić, inđijski brica, uprkos brojnim životnim nedaćama još uvek je vitalan, veselih očiju i vedra duha, sigurne ruke, od nedavno svoje mušterije dočekuje kod kuće ”majstore, jedno šišanje, brijanje”. A do tada decenijama unazad sugrađani su ga mogli videti kako na biciklu šparta gradom od mušterije do mušterije.
– Ostario sam, deca mi više ne daju da vozim bicikl. A, i naradio sam se u životu i svašta preživeo. Moja ljubav prema Rusima koju i dan danas nosim u duši, mogla me je koštati života. Ali i u zlu ima dobrih ljudi, imao sam sreću da ih sretnem kada mi je bilo najteže, započinje svoju životnu priču Dule brica a na reveru sakoa mu zadenuta značka sa likom Lenjina, uhvatio je naš pogled i dodao, rusofil sam i dan danas, mislim da to nije krivično delo.
Umesto tišljera berberin
– Roditelji su mi iz Sasa, tamo sam i ja rođen. Imao sam tu nesreću da mi mati umre kada sam imao samo tri meseca. Otac je bio u vojsci, podigli su me baba i stric. Sa stricem sam, kako sam odrastao, postajao sve bliži. On je bio rusofil, govorio mi je da smo mi jedan slovenski narod, široke duše i srca, da nikada nikoga nismo napadali već da su i Srbi i Rusi vodili odbrambene ratove. Tako je to počelo, seća se Dule brica.
I otac i stric su mu bili zidari, kada je završio osnovnu školu trebalo je da se opredeli za neki zanat. Želeo je da to bude nešto lakše, izabrao je da uči za tišljera, stolara.
– U Beogradu je živela moja sestra od tetke sa suprugom sa kojima sam bio u bliskim rođačkim odnosima. Poznavali su jednog dobrog tišljera, uputili smo se kod njega. Na vratima radnje bila je zakačena parta, iznenada je umro. Tih dana muvao sam se po zetovoj berbernici i poželeo da i sam postanem berberin i ne sluteći da će mi taj zanat nekoliko godina kasnije olakšati a možda mi je i spasao život na Golom otoku, kaže brica koji se kao petnaestogodišnjak obreo u Beogradu.
Još u školi počeo je da se druži sa momcima koji su poput njega negovali ljubav prema Rusima. U vreme ”Informbiroa” to je bilo strogo zabranjeno.
– U to vreme živeo sam u Beogradu. Kada sam završio zanat zaposlio sam se u Berberskoj zadruzi. Pored berberskog posla radio sam sve što su od mene tražili, zadužili su me za nabavke, da vodim raspored godišnjih odmora. Jednoga jutra stigao je poziv da dođem u ulicu Kneza Miloša, u Treći reon, danas bi to bila opština, kod matičara da se javim. Mislio sam da je to nešto zbog radnika. Dočekali su me njih četvoro, bila je tu i jedna žena pred kojom sam ne sluteći ko je, nekoliko dana ranije govorio o svojim simpatijama prema Rusima što je stiglo do UDBE. Uprli su pištolje u mene i rekli da me vode u zatvor, seća se tog događaja Dušan Ralić.
Pomoć kapetana Mladena
Najpre je šest meseci proveo u UDBI na Obilićevom vencu, zatim su ga prebacili na Topčider pa sa desetinama drugih informbirovaca potrpali u mračne tovarne vagone.
– Nismo znali gde nas vode, putovali smo dugo a zatim su nas po mraku pretovarili u još mračniju utrobu teretnog broda, o batinama koje smo onako usput dobijali da i ne pričam. Bio je to 11. novembar 1948. godine. Kada sam izašao na svetlost dana sav sam bio krvava, nisam se mogao videti, to mi je rekao moj zemljak profesor Dušan Panković koji je već bio ”stanovnik” Golog otoka. Usledili su dani telesnog i duhovnog prevaspitavanja koji su ostavili pečat na ceo moj život, kaže Ralić.
Prebacivali su kamen sa mesta na mesto, vadili pesak iz mora po najvećim talasima, kaže, tako fizički iscrpljeni i umorni uveče su išli na političku nastavu.
– Golootočani sa više ”radnog staža” su nas učili šta treba da kažemo, kada da ćutimo kako bi izbegli torture, jedna od njih je bila da goli i bosi po zimi cupkamo po oštrom kamenju. Ili, ako im se odgovor ne dopadne dobijali bi batine do nesvesti. Bio sam mršav, onižeg rasta, da mi nije bilo mog zanata – šišao sam zarobljenike pune vašiju, i kapetana Mladena koji je bio islednik iz Hrvatske, nisam prošao najtežu golgotu. U suprotnom, možda bih i kosti ostavio na Golom otoku. Mladen je nalazio načina da me po nekom zadatku pošalje u ”šesticu”, to nam je bila kao hotelska soba, i zaštiti od torture obesnih udbaša.
Bitka za novi život
Šezdesetih godina prošlog veka stigao je poziv iz berberske zadruge u Inđiji u kojoj je radio Duletov brat od strica, da dođe da radi. Tu je sreo svoju sadašnju suprugu. Počinje Dušanova bitka za novi život. Oženio se, dobio ćerku i sina, i dalje je bilo preporučljivo da se ne sreće sa Golootočanima a njih je u Inđiji bilo i profesora i lekara. Izbegavao je čak i berberske usluge da im pruža.
– Strah se toliko uvrežio u meni da sam se plašio za decu. Sin je otišao na odsluženje vojnog roka i šest meseci nije bilo vesti od njega. Spakovao sam se i krenuo za Sloveniju. Saznajem da su ga stavili na neku čuku sa Austrijom mogao je da ima kontakt samo sa pretpostvaljenim, starešina mi je tada u poverenju rekao da je to zbog moje prošlosti. Kada se sin vratio sa odsluženja vojnog roka popio sam čašicu rakije, to mi je jedini alkohol koji sam u životu popio, kaže Dušan Ralić koji je već dvadesetak godina u penziji, pruža usluge svojim mušterijama, i dalje predano čita knjige o Rusiji i ruskom narodu, o dalekoj zajedničkoj istoriji, bez straha da će mu neko zakucati na vrata i kazniti ga zbog toga. Ima četvoro unučadi, jedan želi da preuzme dedin zanat.
Zorica Garašanin Stefanović