Nekad su kolumne pisali doajeni jugoslovenskog novinarstva. A danas svaka zamlata misli da ima šta da kaže i da treba to da plasira širokim narodnim masama. Doduše, čitaoci sa stažom će uvek prepoznati kvalitetan tekst, pa će zamlati neko već reći da promeni hobi.
Dakle, ako ste pomislili da svoje subjektivno mišljenje date da se odštampa u hiljadu primeraka, iskusni kolumnisti bi vam mogli dati nekoliko saveta.
Prvo što treba da uradite je odabir i obrada teme. Da bi vas neko čitao treba da pišete o zanimljivim stvarima, ili o običnim, ali na zanimljiv način. Jer glupo je da pišete, a da stranu s vašim tekstom čitaoci preskaču kao reklame za preparate protiv ćelavosti. Sledeća, vrlo bitna stavka, je informisanost (neki bi dodali znanje ili obrazovanje, ali dokazano je da ima dobrih kolumnista bez diplome i vlasnika diploma (ovih, onih) bez potrebe za svežom informacijom. Ali aktuelnost ne znači da treba da znate gde je završio prsten popularne udavače sa televizije i slično.
Kolumnista je ustvari novinar (pisac u duši) kojem je dobro išao srpski jezik (pravopis, gramatika, stilske figure, ritam. Sve pod konac. Nema zezanja), koji s razumevanjem i uživanjem čita i tuđe novinske komentare a pritom im ne krade ideju.
Umerena, usmerena, dobronamerna kritika društva ili pojedinca je smisao zahvata. To što vi osuđujete kao nepravdu, za nekoga nije nepravda. A niste prozvani da sudite. Vaše je eventualno da skrenete pažnju, podstaknete na razmišljanje ili debatu.
Postojanost. Taman naviknu na vašu sliku u novinama, kad ono slika nekog drugog. I tekst. Osim ako vam se redakcija nije zahvalila na saradnji, nema smisla da pišete neredovno.
Sažetost. Niko ne voli da ga neko davi. Ljudi koji imaju sklonost ka pisanju uvek imaju problem sa oivičenim belim prostorom. Reći nešto suvislo i poentirati na jednom listu papira nije uvek jednostavno,ali je nužno.
Rokovi. to je ono što stvara nervozu kod autora, ali kad jednom uđete u štos i uhvatite tempo, posle (godinu –dve) nema frke.
Stvaralačka kriza. Svakom može da se desi da blene u belinu monitora i da tu i tamo klone duhom, ali ako vredite, uvek se javi podrška (manje novčana, više čitalačka) i krenete dalje.
Da bi se čitaoci „navukli“ na vaš prostor u novinama dosta je dobro da budete duhoviti. Ne mora urnebesno, do suza, ali određena vrcavost daje šarma tekstu.
I onda, kao i kod svake navike javlja se neka vrsta zavisnosti. Zavisni od čitanja čekaju zavisnika od pisanja, šta će da kaže u sledećem broju. A jednom zadobijeno poverenje, pažnja, vernost, pa i ljubav čitalaca … kažu autori, ne sme se i ne može lako izneveriti.