potrosaci

Kako da potrošač ostvari svoje pravo

Najviše problema kod trgovine internetom, a najviše žalbi  na kompjutere, laptopove i skupocene mobilne telefone

Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije, poručuju da su problemi koji muče potrošače u Srbiji najčešće loš kvalitet obuće i odeće, kao i stav trgovaca koji odbijaju reklamacije.

Načelnik tržišne inspekcije Sremskog upravnog okruga, Đorđe Rogić, navodi da se broj prijava koje građani podnose u poslednje vreme smanjio.

DJORDJE ROGIC (2)- Tržišna inspekcija čini sve da izađe u susret potrošačima po pitanju njihovih prijava, a smanjenje broja prijava se može tumačiti kao znak da su se građani upoznali sa svojim pravima. Trenutno su najveći problemi vezani za elektronsku trgovinu, odnosno trgovinu internetom i ulažemo mnogo napora da i u ovakvom načinu trgovine zaštitimo građane. Najvažnije je da potrošači znaju da oni imaju pravo dve godine na reklamaciju za kupljeni proizvod, bez obzira da li je on kupljen putem elektronske trgovine ili ne. U prvih šest meseci potrošač ima pravo da, ukoliko roba nije ispravna, traži zamenu ili da mu se vrati njegov novac. To je i period u kojem neispravan proizvod može biti i popravljen, ali samo uz izričitu saglasnost potrošača. Važno je znati da je 8 dana rok u kome trgovac mora da odgovori potrošaču na reklamaciju. Tržišna inspekcija ne ulazi u sadržaj odgovora, nego samo proverava da li je ispoštovan rok koji je propisan. 15 dana od podnošenja reklamacije je rok u kojem trgovac mora da reši prihvaćenu reklamaciju, dok je za tehničku robu i nameštaj, taj rok 30 dana. Kada je roba kupljena putem interneta, kupac ima14 dana pravo da se predomisli i vrati robu bez ikakavog obrazloženja, a trgovac je u obavezi da kupcu vrati novac za tu robu. Važno je znati i da trgovac mora u roku od 30 dana da isporuči kupljenu robu, ukoliko nije drugačije ugovoreno, naglašava Rogić.

Načelnik tržišne inspekcije ističe da, u odnosu na prošlu godinu kada su potrošaču uglavnom lutali ne znajući kako da reše problem koji ih je zadesio, sada su mnogo više usmereni na tržišnu inspekciju, odnosno na inspekcije koje su nadležne za određenu vrstu robe.

Rogić takođe kaže da su i trgovci promenili svoje loše navike i ponašanje, da su se upoznali sa svojim svojim obavezama prema potrošačima, jer su u suprotnom za neke propuste koji su vezani za Zakon o zaštiti potrošača, kazne višemilionske.

Ukoliko trgovac potrošaču ne izađe u susret, adresa na koju građani treba da se obrate kada je reč o regionu Vojvodine, jeste Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine. Kontak telefoni su 021/6313-600, 021/6314-600 i 021/452-077, od ponedeljka do petka od 10 do14 časova, a prijem potrošača je ponedeljkom, sredom i petkom od 12 do15 časova. Potrošači se mogu obratiti i elktronskom poštom na adresu info@potrosac.info.

Potrošač na prvom mestu

potrosaciInđijskom Centru za zaštitu prava potrošača „Obrazovani potrošač“ potrošači se obraćaju uglavnom telefonom i putem elektronske pošte kako bi zatražili savet ili pomoć u rešavanju potrošačkih problema.

– Pre desetak godina ja sam oko hiljadu građana animirala  u smislu da mi kažu koje probleme imaju, gde kupuju, šta kad dođe do žalbe, da li je trgovci prihvataju i da li rešavaju, tako da je i ovo neki vid uživo komunikacije sa potrošačima. Oni i sada najviše imaju problema s robom široke potrošnje – naglašava Slavica Rodić, osnivač i predsednica Udruženja.  Ona kaže da je potrošač na prvom mestu i da se, ukoliko nije zadovoljan kvalitetom kupljene robe, uvek može obratiti za pomoć Centru za zaštitu potrošača.

Po njenim rečima, kupci se trenutno najviše žale na kompjutere, laptopove i skupocene mobilne telefone. Zakon je zaštitio potrošače, samo oni treba da iskoriste zakonske mogućnosti, kaže Rodić i podseća da se pri svakoj kupovini mlađoj od šest meseci„ gde je proizvod neispravan, podrazumeva da je on i kod trgovca bio neisprava“.

– Postoji različit odnos trgovaca. Oni zakonski moraju primiti žalbu, registrovati je, pratiti je dve godine i nuditi rešenje. Ako je kupovina mlađa od šest meseci, rešavanje sporova ide brže. Međutim, ima trgovaca koji ne žele o tome ni da razgovaraju –  rekla je Slavica Rodić, čestitajući potrošačima 15. mart uz napomenu da svoja prava ostvaruju kod trgovaca kod kojih su pazarili, kao i da im bude bolja kupovna moć i kvalitet proizvoda.

Kategorije Društvo