Плес у школском дворишту

Vratiti igru u školsko dvorište

Namera je da se u školsko dvorište vrate, koliko je to moguće, one stare igre kojima su se nekada deca igrala

Piše: M. Ninković

Učiteljica u Osnovnoj školi „Dušan Jerković“ u Rumi Jasmina Rauš, pedagoškim radom se bavi 31. godinu i do sada je izvela osam generacija prvaka, a od ove jeseni stastala je za njen razred i nova deveta generacija. Tehnološki napredak i razvoj informatičkog društva, u mnogome je doprineo da današnjim mališanima, uzrasta već od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, poznavanje rada na računaru i upravljanje raznim aplikacijama na mobilnom telefonu, nije ni malo strano.
Jasmina- Sa prošlom generacijom sam, a tako ću i sa sadašnjim prvacima činiti, razgovarala minimum jednom nedeljno o tome koliko dnevno provode vremena uz internet i koje to sajtove posećuju. Moje kolege i ja smo imali nekoliko seminara, koji su bili i naša svojevrsna obuka, o tome kako i na koji način da decu obavestimo o svemu onome što ih na internetu vreba i što za njih može predstavljati opasnost. Jedan od aktuelnih primera, kada je pravovremeno usledila naša reakcija, odnosi se na igricu „Plavi kit“. Deca su bila obaveštena zašto taj sajt ne treba da posećuju, ukazali smo im na sve negativne posledice koje takva igrica može da izazove i deca su nas poslušala i pridržavala se naših saveta. Današnje generacije učenika su izuzetno informatički obrazovane i često im njihovi roditelji u tome nisu dorasli, kaže učiteljica Rauš.

Različiti sadržaji do kojih deca sa lakoćom mogu da stignu, pa tako i igrice, često u sebi sadrže izraženu agresiju i nameću jedan model ponašanja koji se zasniva na tome da se silom i snagom mogu ostvariti mnogi ciljevi. Atmosfera i društvena klima u kojoj brutalnost i nasilje često ne budu sankcionisani, ogleda se u pojavi vršnjačkog nasilja.

– Ima i toga i maksimalno se trudimo da takve pojave suzbijemo u korenu. Postoji Tim koji se bori protiv nasilja i zlostavljanja u školi, čiji sam i sama član. Drastičnih situacija, na sreću, nismo imali, ali smo veoma budni. Do sada je sve ostalo na nivou koji se toleriše, jer je zaista reč o nekakvim naivnim, sitnim detinjim čarkama, koje smo svi činili i doživeli kada smo bili u tom školskom uzrastu.

Плес у школском двориштуJasmina kaže da učenicima od 1. do 4. razreda nisu mnogo govorili o još jednoj pojavi koja vreba na internetu, pedofiliji, ali se zato u školi o tome jasno razgovaralo sa učenicima od 5. do 8. razreda. Školski parlament je realizovao jedan seminar, upravo sa učenicima ovog uzrasta, tokom koga je učenicima predočeno i ukazano na problem pedofilije i na koji način treba da se od ove opasnosti odbrane.

– Imamo izuzetno dobru saradnju sa roditeljima i zaista nismo imali nikakvih problema. Veoma je važno da roditelji budu deo našeg tima i da svi delujemo zajedno. Roditelji moraju da znaju šta to njihova deca satima rade na računaru i koje stranice privlače njihovu pažnju. Poverenje je ključ svega, ali treba znati kako ga zadobiti. Srećemo se sa roditeljima koji iskreno priznaju da su informatički gotovo nepismeni i da zbog toga ne znaju ni kako da u određenim situacijama reaguju. Zato je bitno da svi pomažemo jedni drugima i da ne bude slabih karika u ovom lancu, dete-roditelj-škola. Raduje nas to što niko od dece u poslednjih 5-6 godina nije prijavio ni jedan slučaj nasilja ili neku drugu problematičnu situaciju. U školi smo organizovali mnogo različitih aktivnosti kako bi decu korz brojne radionice, sportske igre, što više odvojili od kompjutera.

Prilikom posete Osnovnoj školi „Dušan Jerković“, članovi Mense Srbije, Ranko Rajević i Uroš Petrović, su i sa nastavnicima i sa decom, održali jedan seminar upravo na temu zloupotrebe interneta. Namera je da se ponovo u školsko dvorište vrate, koliko je to moguće, one stare igre kojima su se nekada deca igrala kao što su to klikeri, igre sa loptom i slično i da druženja kroz igru zamene džojstik i igrice na računaru.

Tekst je objavljen u sklopu realizacije projekta „Mladi u kandžama interneta“ koji je finansiran sredstvima Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije.

Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Kategorije Projekti