Znameniti naš slikar Stevan Aleksić (1876 – 1923), izdanak umetničke porodice iz Banata, u kojoj su se deda Nikola, otac Dušan i brat Ivan uspešno bavili slikarskim poslom, ostavio je vidnog traga i na sremskom kulturnom tlu. Pored ostalih mesta, radio je u Bešenovu, Rumi i Vukovaru, a njegove spašene i sačuvane ikone iz porušenog bešenovačkog manastira, posle nemačkog bombardovanja, maja 1944, već šest i po decenija se nalaze u Sremskoj Mitrovici. Zasluga pripada upornom mitrovačkom pregaocu, arh. Branku Vasiliću, jednom od osnivača gradskog muzeja, koji je, 1946, iz ruševina svetinje izvadio delove prvobitnog ikonostasa i jedanaest ikona koje je kasnije naslikao Stevan Aleksić.
Rođen 23. decembra 1876. u Aradu (današnja Rumunija), dakle pre 135 godina, Stevan Aleksić je slikarstvo učio u Minhenu, a posle očeve smrti, 1900, nastanio se u Modošu (Jaša Tomić), gde ostaje do kraja života. Imao je svoj atelje i slikarsku školu. U Modošu su nastale mnoge njegove ikone, zidne slike, portreti i više autoportreta, istorijske i žanr kompozicije. Smatra se da je ostavio više od dvesta slika i šezdesetak crteža, oslikao dvadesetak crkava.
Likovni stručnjaci ocenjuju da je Aleksićevo slikarstvo neka vrsta prelaza od akademizma ka modernim umetničkim shvatanjima. Bio je jedan od naših prvih predstavnika secesije, i to one obojene literaturom i mitom.
Što se tiče rada Stevana Aleksića u man. Bešenovo (1907 – 1909), istoričarka umetnosti Emica Milošević je još pre tri decenije zabeležila:
– Zidne slike koje je radio na svodu i zidovima crkve uništene su kao i deo ikonostasa, na čijoj izradi su mu pomagali učenici. Zbog toga detaljnija analiza ovog slikarstva i nije moguća, ali na osnovu jedanaest sačuvanih ikona u Muzeju crkvene umetnosti u Sremskoj Mitrovici delimično se može zaključiti o vremenu nastanka, izgledu i kvalitetu ovog Aleksićevog ikonostasa. Od Aleksićevog ikonostasa u Bešenovu danas su sačuvani: carske dveri, bočne dveri, centralna ikona sv. Trojice, jedna prestona ikona, dve praznične ikone i dva medaljona. Ikona Mučenje sv. Kirika i Julite i ikona Sv. arhanđel Mihajlo ubija satanu iz istog su manastira, ali se nisu nalazile na ikonostasu (verovatno u man. kapeli – prim. DP).
Istraživanja Branke Kulić i Nedeljke Srećkov (Manastiri Fruške gore, 1994) ukazuju da je na Aleksićevom ikonostasu bilo četrnaest ikona, ali i na još ponešto:
– Pored ikona za ikonostas manastirske crkve i ikona za kapelu, Aleksić je u isto vreme radio i zidne slike u unutrašnjosti crkve. Za manastirsku trpezariju je uradio monumentalnu istorijsku kompoziciju Spaljivanje moštiju sv. Save, ulje na platnu (1909). Posle Drugog svetskog rata ova slika je dospela u Gradski muzej u Vukovaru, u Bauerovu zbirku.
Inače, u Muzeju Srema u Sremskoj Mitrovici se čuva još jedno vredno Aleksićevo delo – portret prvog mitrovačkog gradonačelnika Ćire pl. Milekića, iz 1905. godine. On je naslikan “u sivomaslinastim tonovima, koji kao da su u pojedinim partijama slike samo površno urađeni, što bi moglo da predstavlja Aleksićevo primenjivanje impresionističkih rešenja” (J. Jovanov).
Zahvaljujući požrtvovanom angažovanju arh. Branka Vasilića, Muzej Srema danas može da se pohvali vrednom kolekcijom Aleksićevih ikona, uglavnom većih formata, spašenih iz ruševina jedinog fruškogorskog manastira, Bešenova, koji su fašisti sravnili sa zemljom i više ne postoji. Pored ostalih, tu su ikone: Sveti arhanđel Mihailo, Bogorodica, Preobraženje Hristovo, Vaznesenje Hristovo, Sveti Jovan Bogoslov, Sveti Stefan i dr. Njihovom lepotom i značajem naročito su se bavile mitrovačke istoričarke umetnosti dr Mirjana Lesek, Emica Milošević i Vesna Ostojić Maricki.
D. Poznanović