Vitamini – gde ih ima i čemu služe?

Odav­no se zna da vi­ta­mi­ni i mi­ne­ra­li ve­o­ma po­zi­tiv­no uti­ču na na­še zdra­vlje, a da ne­do­sta­tak bi­lo kog vi­ta­mi­na u or­ga­ni­zmu do­vo­di do pa­da imu­ni­te­ta i ra­znih bo­le­sti. Iako mno­go to­ga zna­mo o vi­ta­mi­ni­ma i mi­ne­ra­li­ma, in­for­ma­ci­je o to­me gde se po­je­di­ni vi­ta­mi­ni mo­gu na­ći i pro­tiv ko­jih bo­le­sti su od po­mo­ći, uvek mo­gu bi­ti od ko­ri­sti.
Vi­ta­min A na­la­zi se naj­vi­še u sle­de­ćim na­mir­ni­ca­ma: šar­ga­re­pa, ze­le­no i tam­no­ze­le­no po­vr­će, na­ran­dža, žu­to vo­će i po­vr­će, ja­ja, mle­ko, mleč­ni pro­iz­vo­di (pa­vla­ka, sir, kač­ka­valj, ma­slac…). Struč­nja­ci sma­tra­ju da vi­ta­min A po­volj­no de­lu­je na: or­ga­ne vi­da, ko­sti, zu­be, ko­žu, ko­su, di­saj­ne or­ga­ne (gr­lo, nos, plu­ća…), or­ga­ne za va­re­nje, sr­ce i krv­ne su­do­ve. Po­red to­ga, po­volj­no de­lu­je na za­ce­lji­va­nje ra­na i šti­ti ko­žu od pre­ja­kih sun­če­vih zra­ka. Vi­ta­min A de­lu­je kao an­ti­ok­si­dant i ja­ča imu­ni­tet.
Pre­vi­še vi­ta­mi­na A mo­že iza­zva­ti: gla­vo­bo­lju, muč­ni­nu i po­vra­ća­nje.
Vi­ta­min B1 naj­vi­še se na­la­zi u kva­scu, in­te­gral­nim ži­ta­ri­ca­ma, in­te­gral­nom hle­bu, krom­pi­ru, mle­ku i ne­ma­snom svinj­skom me­su. Vi­ta­min B1 da­je te­lu po­treb­nu ener­gi­ju, a po­volj­no de­lu­je na ner­ve i kon­cen­tra­ci­ju.
Vi­ta­min B2 – ovog vi­ta­mi­na naj­vi­še ima u: svinj­skoj dži­ge­ri­ci, piv­skom kva­scu, ke­lju, spa­na­ću, mle­ku i mleč­nim pro­iz­vo­di­ma. Vi­ta­min B2 je neo­p­ho­dan za rast or­ga­ni­zma i fi­zič­ku sna­gu.
Vi­ta­min B6 – naj­vi­še ga sa­dr­že: in­te­gral­ni hleb, te­le­ća dži­ge­ri­ca, so­ji­ne kli­ce, sku­ša, ma­hu­nar­ke i pa­pri­ke. Ovaj vi­ta­min je neo­p­ho­dan za pra­vil­no for­mi­ra­nje i re­gu­la­ci­ju mi­šić­ne ma­se jer pod­sti­če raz­me­nu pro­te­i­na i ami­no­ki­se­li­na, a uti­če i na pra­vi­lan rad ner­vnog si­ste­ma. Naj­po­treb­ni­ji je de­ci i trud­ni­ca­ma, kao i že­na­ma ka­da ima­ju de­pre­si­ju iza­zva­nu PMS-om.
Vi­ta­min B7 na­la­zi se u kva­scu, in­te­gral­nom hle­bu, ja­ji­ma, mle­ku i mleč­nim pro­iz­vo­di­ma. Neo­p­ho­dan je za  ko­su, nok­te i ko­žu.
Vi­ta­mi­na B12 ima u svinj­skoj dži­ge­ri­ci, te­le­ćim bu­bre­zi­ma, sku­ši, me­su mor­skog lo­so­sa. Vi­ta­min B12 osi­gu­ra­va stal­no ob­na­vlja­nje kr­vi, a u na­ro­du se ka­že da je do­bar za zdra­vu krv.
Vi­ta­min C spa­da u „naj­po­pu­lar­ni­je“ vi­ta­mi­ne, ali je i pra­vi za­štit­nik od mno­gih bo­le­sti. Naj­vi­še vi­ta­mi­na C ima u sve­žem vo­ću i po­vr­ću (i ki­se­lom): na­ran­dži, cr­noj ri­bi­zli, pa­pri­ci, bro­ko­li­ma, ki­vi­ju, ke­lju, ja­go­da­ma, grej­pfru­tu, šip­ku, rot­kva­ma, ze­le­nom li­sna­tom po­vr­ću i krom­pi­ru.
Vi­ta­min C je jak an­ti­ok­si­dans i od­li­čan sa­sto­jak za ja­ča­nje imu­ni­te­ta, spre­ča­va­nje pre­hla­de i gri­pa, kao i de­tok­si­ka­ci­ju or­ga­ni­zma, a po­ma­že or­ga­ni­zmu pri ap­sorp­ci­ji gvo­žđa iz na­mir­ni­ca. Odr­ža­va ko­žu, ko­sti, zu­be, ubla­ža­va bo­lo­ve, uti­če na pra­vil­no br­zo za­ra­sta­nje ra­na i sma­nju­je ri­zik od na­stan­ka kar­ci­no­ma. Ne­do­sta­tak ovog vi­ta­mi­na uzro­ku­je mno­ge te­go­be i bo­le­sti: skor­but, kr­va­re­nje de­sni, otvo­re­ne ra­ne, mo­dri­ce, ope­ko­ti­ne, pre­lo­mi, re­u­mat­ski ar­tri­tis, umor, ate­ro­skle­ro­za, bo­le­sti sr­ca i krv­nih su­do­va,
Vi­šak vi­ta­mi­na se iz­lu­ču­je mo­kra­ćom, a od pre­ve­li­kih do­za mo­že do­ći do muč­ni­ne i pro­li­va.
Vi­ta­min D je po­znat po to­me što ga ima u: ri­bljem ulju i ri­bljem me­su (lo­sos, gr­geč, sku­ša…), ali ga ima i u ja­ji­ma, mle­ku, mleč­nim pro­iz­vo­di­ma i ma­sla­cu. Ume­re­nim sun­ča­njem or­ga­ni­zmu se omo­gu­ća­va pra­vil­na ap­sorp­ci­ja i ko­ri­šće­nje vi­ta­mi­na D. Ovaj vi­ta­min je neo­p­ho­dan za raz­voj i ja­ča­nje ko­sti­ju i zu­ba, ali i za rad mi­ši­ća i ne­ra­va, jer omo­gu­ća­va or­ga­ni­zmu pra­vil­nu ap­sorp­ci­ju i raz­me­nu kal­ci­ju­ma i fos­fo­ra. Ka­da ga ima do­volj­no u or­ga­ni­zmu, spre­ča­va ra­hi­tis i de­for­ma­ci­je no­gu i ko­sti­ju. Ma­njak ovog vi­ta­mi­na u or­ga­ni­zmu uzro­ku­je: pro­liv, ne­sa­ni­cu, ner­vo­zu, gr­če­nje mi­ši­ća i sla­blje­nje ko­sti­ju.
Pre­ve­li­ke ko­li­či­ne vi­ta­mi­na D u te­lu po­ve­ća­va­ju ni­vo kal­ci­ju­ma u kr­vi, što uzro­ku­je gla­vo­bo­lju i muč­ni­nu.

Kategorije Zabava