Da bi neko sada sam registrovao svog četvorotočkaša, bez angažovanja agencije, potrebno je da uzme par dana godišnjeg odmora zbog novog Pravilnika o registraciji motornih i priključnih vozila, koji je stupio na snagu prvog januara ove godine. Po oceni mnogih, ovaj pravilnik je doneo velike probleme vlasnicima vozila, ali i agencijama i firmama koje se bave ovim uslugama. One su digle svoj glas tvrdeći da novi pravilnik dodatno komplikuje proceduru vozila pošto zahteva od agencija da kod nadležnih organa overe punomoć za zastupanje privatnih lica. U isto vreme, udruženja agencija tvrde da je ovaj zahtev u suprotnosti sa Zakonom o opštem upravnom postupku u kome se navodi da je punomoć privatna isprava i da je overa potrebna samo u slučaju da nadležni organi posumnjaju u njegovu verodostojnost.
Agencije tvrde da je pravilnik MUP-a primorao građane da sami izvrše registraciju ili prenos vozila i da im čekanje u redovima svakako sleduje. Ovakav pravilnik građanima nije olakšao obavljanje posla, a gužve na šalterima postaju sve veće i čeka se po celu noć, tvrde agencije i ocenjuju da ovakav način rada vodi direktno u korupciju i kriminal, jer ljudi nemaju vremena da čekaju u redovima i “radije će naći način da potplate službenike”.
Po nekim podacima, u Srbiji ima više od 3.000 registrovanih agencija koje se bave ovim poslom i od njihovog poslovanja zavisi egzistencija oko 10.000 zaposlenih i članova njihovih porodica.
Duško Cundra, direktor sremskomitrovačke Agencije „Gaja“ koja se dve decenije bavi registracijom prevodom i osiguranjem vozila, kaže da je novi pravilnik doveo do otežanog poslovanja i da posledice oseća svih 50-60 agencija i drugih pravnih lica koje se, samo u Sremskoj Mitrovici, bave ovim poslom.
– Ne razumemo zašto je bio potreban pravilnik koji je vlasnicima vozila otežao registraciju, a na šalterima policije napravio gužve. Jer, sada desetine ljudi dolazi na te šaltere, mnogi čak samo da pitaju nešto jer ljudi nisu obavešteni o tome šta im sve treba, a ima i onih koji ne uspevaju da pravilno popune sve tražene podatke. Ranije su na te šaltere dolazili ljudi iz agencija sa ispravno popunjenim formularima i nije bilo objašnjavanja, ispravljanja, nedoumica – navodi Cundra i dodaje da najviše muke imaju zaposleni koji sada treba da uzmu nekoliko dana godišnjeg odmora da bi registrovali svoje vozilo.
– Suština je da je nama otežan rad, otežan je rad i zaposlenima na policijskim šalterima, a ispaštaju vozači koji sada gube dane da bi registrovali vozilo – kategoričan je Cundra.- Ljudi nemaju vremena za čekanje i zato je u Mitrovici bilo posla za desetine agencija koje se bave registracijom. Položaj agencija i zaposlenih u njima biće još teži novim Zakonom o osiguranju koji zahteva da svaka pojedinačna polisa ima odobrenje Zajednice osiguranja.
Inače, da bi neko poverio agenciji posao registracije vozila, potrebno je da za to, na šalteru opštine ili suda, overi ovlašćenje za šta treba izdvojiti 390 dinara. Ni ovaj izdatak nekima nije problem, koliko što ponekad i za overu ovlašćenja treba čekati u redu.
12 uplatnica
Da bi neko sam registrovao vozilo, bez agnažovanja agencije, treba da ispuni ukupno 12 različitih uplatnica! U najboljem slučaju, za to mu treba najmanje dva dana pod uslovom da u jednom danu izvrši tehnički pregled i da je pravilno popunio sve obrasce i platio sve uplatnice. Narednog dana ponovo treba da se pojavi na šalteru da podigne nove registarske tablice za koje treba da kupi i nove okvire jer su tablice različitih dimenzija od dosadašnjih.
Problemi
Dobra ideja da Zakon o bezbednosti saobraćaja donese više reda i bezbednosti na našim putevima, donela je kroz pravilnike i praktične, životne probleme vlasnicima vozila. Na primer, kod prevoda vozila sada se pojavio problem pošto u novim saobraćajnim dozvolama nema upisane godine proizvodnje vozila! Kod obaveze da se vozilo lično registruje, probleme imaju starija, hendikepirana i invalidna lica. Problemi nastaju i zbog neobaveštenosti da su traktori, traktorske prikolice i bicikli s motorom izgubili trajne registracije i da se moraju godišnje registrovati.
Ž. Negovanović